GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 所有资讯 Tol Tanpa Palang Bakal Diuji Buat Pertama Kali Di Malaysia Mulai 2022 Tol Tanpa Palang Bakal Diuji Buat Pertama Kali Di Malaysia Mulai 2022 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | September 10日, 2021 04:10 PM Bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di plaza tol terutama ketika waktu puncak atau hari cuti umum, sistem tol tanpa palang akan diuji buat julung kalinya di Malaysia. Bagi melaksanakan impian pemandu Malaysia yang inginkan pengalaman pemanduan di lebuh raya tanpa sebarang kesesakan, Green Packet Bhd (Green Packet) dan FETC International Co (FETCi) akan melaksanakan proof of concept (POC) atau sesi percubaan untuk menguji sistem tol Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF) yang pertama di Malaysia. Percubaan keberkesanan sistem Multi Lane Free Flow (MLFF) ini akan dipasang di Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk mengumpul data selama tiga bulan bermula awal 2022. Proses percubaan penggunaan tol tanpa palang ini merupakan inisiatif penting bagi memastikan lebuh raya bebas daripada kesesakan menerusi infrastruktur trafik yang lebih baik, seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Kerja Raya (KKR) dalam rangka tindakan Sistem Pengangkutan Pintar (ITS). Bagaimana Tol Ini Berfungsi? Green Packet: sebagai syarikat teknologi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan pengalaman menangani cabaran digitalisasi tempatan, akan menyalurkan dana, pandangan dan kepakaran tempatan berkenaan e-pembayaran FETCi: merupakan syarikat pakar Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) dan sistem tol aliran bebas yang telah melaksanakan beberapa sistem MLFF di negara Asia lain. FETCi bertanggungjawab menyediakan peralatan utama serta kepakaran dalam pelaksanaan MLFF Sistem tol gantri: Kereta tak perlu berhenti untuk membayar tol. Ini merupakan usaha berterusan kerajaan dalam menambahbaik infrastruktur pengangkutan dan memastikan aliran trafik yang lebih lancar serta kurang kesesakan Menerusi tempoh percubaan tol ini selama tiga bulan kelak, data yang terkumpul akan dikongsikan bersama pihak berkuasa dan pihak berkepentingan bagi mencapai matlamat utamanya iaitu membuktikan dan mengesahkan kebolehlaksanaan penggunaan MLFF di Malaysia. Data tersebut merupakan perkara penting dalam pelaksanaan sebenar sistem ini di lebuh raya Malaysia, sejajar dengan pelan kerajaan untuk mencapai trafik yang lebih lancar. Tambahan pula, lorong tambah nilai Touch ‘n Go di plaza tol juga telah ditutup bagi mengelakkan kesesakan selain memastikan keselamatan pekerja kerana plaza tol sering dirempuh oleh kenderaan yang hilang kawalan. Kelebihan Tol Tanpa Palang *Kredit foto: Star Systems International Kurang Kesesakan Trafik Jika pembayaran dilakukan secara automatik tanpa memerlukan pemandu untuk memberhentikan kereta, keadaan trafik akan menjadi jauh lebih lancar. Selain itu, faktor seperti kehilangan kad, baki tidak mencukupi juga sering menjadi sebab jalan sesak kerana palang tidak akan terbuka selagi bayaran tidak dibuat. Elakkan Pemandu Potong Barisan Penggunaan tol tanpa palang ini juga dapat membanteras golongan yang gemar memotong barisan ketika beratur di plaza tol. Sikap sesetengah pemandu yang kurang sabar ini bukan sahaja akan menyebabkan berlaku kesesakan, malah ada yang sampai keluar kereta untuk bertumbuk. *Kredit video: Media Terkini Tiada Lagi Insiden Cucuk Belakang Tabiat mencucuk rapat kereta depan ketika melalui lorong Touch ‘n Go untuk mengelak daripada membayar tol amat popular ketika ini, tambah-tambah apabila semakin banyak pengguna jalan raya menggunakan dashcam yang berjaya merakam aktiviti ini. Kalau mampu beli kereta, takkan tak mampu untuk bayar tol? *Kredit Video: Asal Gombak Motor Guna Lorong Kereta Baru-baru ini, telah tular sebuah rakaman di mana sebuah kereta telah dihimpit oleh palang di plaza tol DUKE setelah palang tol terbabit tertutup setelah sebuah motosikal telah melalui palang terbabit. Penderia di plaza tol akan mengesan pergerakan motosikal terbabit dan menganggap bahawa kereta yang membayar tol itu sudah melepasi tol lalu menutup palang. Perbuatan ini akan merosakkan kenderaan orang lain. Jika percubaan tol tanpa palang ini menunjukkan keputusan yang positif, ia boleh digunakan secara menyeluruh seperti menggantikan plaza tol lama di beberapa kawasan yang sering terjadi kesesakan lalu lintas. Sama-sama kita nantikan. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 tol tanpa palang Besraya Green Packet FETCi MLFF rfid Malaysia 打印 相关文章 Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 07日, 2022 Ketika Malaysia masih bergolak dengan penguatkuasaan RFID menggantikan SmartTag di plaza tol, Thailand nampaknya sudah didepan apabila telah ... Sistem RFID Perlu Dipertingkatkan – Banyak Masalah, Pemandu Risau 汽车专题 Muhammad Sharil Tarmize | January 12日, 2022 Bermula 15 Januari 2022, transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1) akan ... Stricter Laws Are In The Works To Clamp Down On Toll Dodgers 所有资讯 Adam Aubrey | February 08日, 2022 New penal laws are in the works to clamp down on toll evaders.With plans to introduce multi-lane free-flow (MLFF) lanes in 2025, the biggest hurdle ... Kurangkan Kesesakan Jalan Raya - Plaza Tol Tanpa Palang Diperkenal Pada 2025 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 07日, 2022 Kementerian Kerja Raya (KKR) menyasarkan untuk memperkenalkan sistem kutipan tol tanpa palang atau lebih dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai ... 留言
Tol Tanpa Palang Bakal Diuji Buat Pertama Kali Di Malaysia Mulai 2022 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | September 10日, 2021 04:10 PM Bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di plaza tol terutama ketika waktu puncak atau hari cuti umum, sistem tol tanpa palang akan diuji buat julung kalinya di Malaysia. Bagi melaksanakan impian pemandu Malaysia yang inginkan pengalaman pemanduan di lebuh raya tanpa sebarang kesesakan, Green Packet Bhd (Green Packet) dan FETC International Co (FETCi) akan melaksanakan proof of concept (POC) atau sesi percubaan untuk menguji sistem tol Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF) yang pertama di Malaysia. Percubaan keberkesanan sistem Multi Lane Free Flow (MLFF) ini akan dipasang di Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk mengumpul data selama tiga bulan bermula awal 2022. Proses percubaan penggunaan tol tanpa palang ini merupakan inisiatif penting bagi memastikan lebuh raya bebas daripada kesesakan menerusi infrastruktur trafik yang lebih baik, seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Kerja Raya (KKR) dalam rangka tindakan Sistem Pengangkutan Pintar (ITS). Bagaimana Tol Ini Berfungsi? Green Packet: sebagai syarikat teknologi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan pengalaman menangani cabaran digitalisasi tempatan, akan menyalurkan dana, pandangan dan kepakaran tempatan berkenaan e-pembayaran FETCi: merupakan syarikat pakar Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) dan sistem tol aliran bebas yang telah melaksanakan beberapa sistem MLFF di negara Asia lain. FETCi bertanggungjawab menyediakan peralatan utama serta kepakaran dalam pelaksanaan MLFF Sistem tol gantri: Kereta tak perlu berhenti untuk membayar tol. Ini merupakan usaha berterusan kerajaan dalam menambahbaik infrastruktur pengangkutan dan memastikan aliran trafik yang lebih lancar serta kurang kesesakan Menerusi tempoh percubaan tol ini selama tiga bulan kelak, data yang terkumpul akan dikongsikan bersama pihak berkuasa dan pihak berkepentingan bagi mencapai matlamat utamanya iaitu membuktikan dan mengesahkan kebolehlaksanaan penggunaan MLFF di Malaysia. Data tersebut merupakan perkara penting dalam pelaksanaan sebenar sistem ini di lebuh raya Malaysia, sejajar dengan pelan kerajaan untuk mencapai trafik yang lebih lancar. Tambahan pula, lorong tambah nilai Touch ‘n Go di plaza tol juga telah ditutup bagi mengelakkan kesesakan selain memastikan keselamatan pekerja kerana plaza tol sering dirempuh oleh kenderaan yang hilang kawalan. Kelebihan Tol Tanpa Palang *Kredit foto: Star Systems International Kurang Kesesakan Trafik Jika pembayaran dilakukan secara automatik tanpa memerlukan pemandu untuk memberhentikan kereta, keadaan trafik akan menjadi jauh lebih lancar. Selain itu, faktor seperti kehilangan kad, baki tidak mencukupi juga sering menjadi sebab jalan sesak kerana palang tidak akan terbuka selagi bayaran tidak dibuat. Elakkan Pemandu Potong Barisan Penggunaan tol tanpa palang ini juga dapat membanteras golongan yang gemar memotong barisan ketika beratur di plaza tol. Sikap sesetengah pemandu yang kurang sabar ini bukan sahaja akan menyebabkan berlaku kesesakan, malah ada yang sampai keluar kereta untuk bertumbuk. *Kredit video: Media Terkini Tiada Lagi Insiden Cucuk Belakang Tabiat mencucuk rapat kereta depan ketika melalui lorong Touch ‘n Go untuk mengelak daripada membayar tol amat popular ketika ini, tambah-tambah apabila semakin banyak pengguna jalan raya menggunakan dashcam yang berjaya merakam aktiviti ini. Kalau mampu beli kereta, takkan tak mampu untuk bayar tol? *Kredit Video: Asal Gombak Motor Guna Lorong Kereta Baru-baru ini, telah tular sebuah rakaman di mana sebuah kereta telah dihimpit oleh palang di plaza tol DUKE setelah palang tol terbabit tertutup setelah sebuah motosikal telah melalui palang terbabit. Penderia di plaza tol akan mengesan pergerakan motosikal terbabit dan menganggap bahawa kereta yang membayar tol itu sudah melepasi tol lalu menutup palang. Perbuatan ini akan merosakkan kenderaan orang lain. Jika percubaan tol tanpa palang ini menunjukkan keputusan yang positif, ia boleh digunakan secara menyeluruh seperti menggantikan plaza tol lama di beberapa kawasan yang sering terjadi kesesakan lalu lintas. Sama-sama kita nantikan. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 tol tanpa palang Besraya Green Packet FETCi MLFF rfid Malaysia
Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 07日, 2022 Ketika Malaysia masih bergolak dengan penguatkuasaan RFID menggantikan SmartTag di plaza tol, Thailand nampaknya sudah didepan apabila telah ...
Sistem RFID Perlu Dipertingkatkan – Banyak Masalah, Pemandu Risau 汽车专题 Muhammad Sharil Tarmize | January 12日, 2022 Bermula 15 Januari 2022, transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1) akan ...
Stricter Laws Are In The Works To Clamp Down On Toll Dodgers 所有资讯 Adam Aubrey | February 08日, 2022 New penal laws are in the works to clamp down on toll evaders.With plans to introduce multi-lane free-flow (MLFF) lanes in 2025, the biggest hurdle ...
Kurangkan Kesesakan Jalan Raya - Plaza Tol Tanpa Palang Diperkenal Pada 2025 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 07日, 2022 Kementerian Kerja Raya (KKR) menyasarkan untuk memperkenalkan sistem kutipan tol tanpa palang atau lebih dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai ...