Carlist.my
Carlist.my App
预测您的车辆的价格
4.5
18,373

Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat

所有资讯

Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat

Ketika Malaysia masih bergolak dengan penguatkuasaan RFID menggantikan SmartTag di plaza tol, Thailand nampaknya sudah didepan apabila telah melancarkan sistem tol tanpa palang M-Flow di negaranya.


Berbeza dengan RFID, sistem M-Flow tidak memerlukan sebarang kad atau tag kerana ia merupakan sistem aliran bebas automatik yang menggunakan teknologi AI termasuk kamera untuk mengesan nombor plat kenderaan dengan ketepatan sebanyak 99%.

thailand,tol tanpa palang,M-Flow

Sistem ini juga mampu untuk mengurangkan kesesakan jalan raya kerana pemandu tidak perlu berhenti untuk membayar tol atau berdepan dengan situasi seperti tag tidak dapat dibaca atau dikesan sehingga perlu mengundurkan kenderaan beberapa kali.

Tol tanpa palang ini boleh mengesan kenderaan yang bergerak dalam kelajuan 120 km/j dan sistem ini boleh mengendalikan 2,000-2,500 kenderaan sejam di setiap lorong menjadikan sistem ini lima kali lebih baik berbanding sistem pembayaran tol secara tunai.

thailand,tol tanpa palang,M-Flow

Selain daripada tidak perlu berhenti untuk membayar tol, sistem ini juga berbeza dengan RFID kerana ia merupakan sistem guna dahulu, bayar kemudian (pasca bayar) berbanding RFID yang merupakan sistem prabayar.

M-Flow juga menyokong pelbagai jenis kaedah pembayaran termasuk kad kredit, kad debit atau akaun bank yang boleh disediakan oleh pengguna jika mereka ingin membayar pada setiap hari ke-1 atau ke-16 bulan itu. Mereka juga boleh memilih untuk membayar setiap kali mereka menggunakannya.

thailand,tol tanpa palang,M-Flow

Sejak sistem itu diperkenalkan pada 15 Feb, purata 60,000 kenderaan menggunakan M-Flow setiap hari. Jumlah kenderaan yang didaftarkan di bawah sistem M-Flow ialah 110,341.

Bagi mereka yang masih belum mendaftar dengan sistem M-Flow ini, mereka masih boleh menggunakan lorong M-Flow tetapi mereka perlu membayar yuran perkhidmatan dalam tempoh dua hari selepas melalui pintu tol. Jika tidak, mereka akan didenda 10 kali ganda daripada bayaran asal.

Jumlah denda akan meningkat lagi jika pengguna tidak membayarnya dalam tempoh 12 hari. Denda itu termasuk bayaran tol asal, denda bersamaan 10x bayaran tol, denda 200 baht lagi oleh Jabatan Lebuh Raya Thailand, dan kemungkinan denda lain sehingga 5,000 baht kerana melanggar undang-undang jalan raya.

denda,M-Flow,Thailand,tol tanpa palang

Menurut jabatan tersebut, setakat ini kira-kira 20,000 pemilik kenderaan sudah membayar denda itu. Ekoran nilai denda yang tinggi, Menteri Pengangkutan Thailand, Saksayam Chidchob telah berkata bahawa denda 10 kalli ganda itu ditangguhkan sehingga akhir bulan Mac dan wang denda yang dikutip akan dikembalikan kepada pemandu yang sudah membayar denda terbabit.

Sementara itu, Malaysia juga sedang dalam perjalanan menuju ke arah plaza tol tanpa palang di negara ini. Percubaan keberkesanan sistem Multi-Lane Free Flow (MLFF) dilaporkan dipasang di Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk mengumpul data selama tiga bulan bermula awal tahun ini.

besraya,tol tanpa palang,MLFF,Malaysia

Jika percubaan tol tanpa palang ini menunjukkan keputusan yang positif, ia boleh digunakan secara menyeluruh seperti menggantikan plaza tol lama di beberapa kawasan yang sering terjadi kesesakan lalu lintas. Sama-sama kita nantikan.

*Kredit Foto: M-FLow, The Nation Thailand



相关文章


留言

app-icon
app-icon
app-icon
用App查询您的梦想汽车
立即下载应用程序