GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 所有资讯 Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 07日, 2022 01:42 PM Ketika Malaysia masih bergolak dengan penguatkuasaan RFID menggantikan SmartTag di plaza tol, Thailand nampaknya sudah didepan apabila telah melancarkan sistem tol tanpa palang M-Flow di negaranya. Berbeza dengan RFID, sistem M-Flow tidak memerlukan sebarang kad atau tag kerana ia merupakan sistem aliran bebas automatik yang menggunakan teknologi AI termasuk kamera untuk mengesan nombor plat kenderaan dengan ketepatan sebanyak 99%. Sistem ini juga mampu untuk mengurangkan kesesakan jalan raya kerana pemandu tidak perlu berhenti untuk membayar tol atau berdepan dengan situasi seperti tag tidak dapat dibaca atau dikesan sehingga perlu mengundurkan kenderaan beberapa kali. Tol tanpa palang ini boleh mengesan kenderaan yang bergerak dalam kelajuan 120 km/j dan sistem ini boleh mengendalikan 2,000-2,500 kenderaan sejam di setiap lorong menjadikan sistem ini lima kali lebih baik berbanding sistem pembayaran tol secara tunai. Selain daripada tidak perlu berhenti untuk membayar tol, sistem ini juga berbeza dengan RFID kerana ia merupakan sistem guna dahulu, bayar kemudian (pasca bayar) berbanding RFID yang merupakan sistem prabayar. M-Flow juga menyokong pelbagai jenis kaedah pembayaran termasuk kad kredit, kad debit atau akaun bank yang boleh disediakan oleh pengguna jika mereka ingin membayar pada setiap hari ke-1 atau ke-16 bulan itu. Mereka juga boleh memilih untuk membayar setiap kali mereka menggunakannya. Sejak sistem itu diperkenalkan pada 15 Feb, purata 60,000 kenderaan menggunakan M-Flow setiap hari. Jumlah kenderaan yang didaftarkan di bawah sistem M-Flow ialah 110,341. Bagi mereka yang masih belum mendaftar dengan sistem M-Flow ini, mereka masih boleh menggunakan lorong M-Flow tetapi mereka perlu membayar yuran perkhidmatan dalam tempoh dua hari selepas melalui pintu tol. Jika tidak, mereka akan didenda 10 kali ganda daripada bayaran asal. Jumlah denda akan meningkat lagi jika pengguna tidak membayarnya dalam tempoh 12 hari. Denda itu termasuk bayaran tol asal, denda bersamaan 10x bayaran tol, denda 200 baht lagi oleh Jabatan Lebuh Raya Thailand, dan kemungkinan denda lain sehingga 5,000 baht kerana melanggar undang-undang jalan raya. Menurut jabatan tersebut, setakat ini kira-kira 20,000 pemilik kenderaan sudah membayar denda itu. Ekoran nilai denda yang tinggi, Menteri Pengangkutan Thailand, Saksayam Chidchob telah berkata bahawa denda 10 kalli ganda itu ditangguhkan sehingga akhir bulan Mac dan wang denda yang dikutip akan dikembalikan kepada pemandu yang sudah membayar denda terbabit. Sementara itu, Malaysia juga sedang dalam perjalanan menuju ke arah plaza tol tanpa palang di negara ini. Percubaan keberkesanan sistem Multi-Lane Free Flow (MLFF) dilaporkan dipasang di Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk mengumpul data selama tiga bulan bermula awal tahun ini. Jika percubaan tol tanpa palang ini menunjukkan keputusan yang positif, ia boleh digunakan secara menyeluruh seperti menggantikan plaza tol lama di beberapa kawasan yang sering terjadi kesesakan lalu lintas. Sama-sama kita nantikan. *Kredit Foto: M-FLow, The Nation Thailand ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 tol tanpa palang thailand M-Flow MLFF rfid 打印 相关文章 Tol Tanpa Palang Bakal Diuji Buat Pertama Kali Di Malaysia Mulai 2022 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | September 10日, 2021 Bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di plaza tol terutama ketika waktu puncak atau hari cuti umum, sistem tol tanpa palang akan diuji ... Sistem RFID Perlu Dipertingkatkan – Banyak Masalah, Pemandu Risau 汽车专题 Muhammad Sharil Tarmize | January 12日, 2022 Bermula 15 Januari 2022, transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1) akan ... Stricter Laws Are In The Works To Clamp Down On Toll Dodgers 所有资讯 Adam Aubrey | February 08日, 2022 New penal laws are in the works to clamp down on toll evaders.With plans to introduce multi-lane free-flow (MLFF) lanes in 2025, the biggest hurdle ... Kurangkan Kesesakan Jalan Raya - Plaza Tol Tanpa Palang Diperkenal Pada 2025 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 07日, 2022 Kementerian Kerja Raya (KKR) menyasarkan untuk memperkenalkan sistem kutipan tol tanpa palang atau lebih dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai ... 留言
Thailand Laksana Sistem Tol Tanpa Palang M-Flow – Guna Teknologi AI Dan Kamera Kesan Nombor Plat 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 07日, 2022 01:42 PM Ketika Malaysia masih bergolak dengan penguatkuasaan RFID menggantikan SmartTag di plaza tol, Thailand nampaknya sudah didepan apabila telah melancarkan sistem tol tanpa palang M-Flow di negaranya. Berbeza dengan RFID, sistem M-Flow tidak memerlukan sebarang kad atau tag kerana ia merupakan sistem aliran bebas automatik yang menggunakan teknologi AI termasuk kamera untuk mengesan nombor plat kenderaan dengan ketepatan sebanyak 99%. Sistem ini juga mampu untuk mengurangkan kesesakan jalan raya kerana pemandu tidak perlu berhenti untuk membayar tol atau berdepan dengan situasi seperti tag tidak dapat dibaca atau dikesan sehingga perlu mengundurkan kenderaan beberapa kali. Tol tanpa palang ini boleh mengesan kenderaan yang bergerak dalam kelajuan 120 km/j dan sistem ini boleh mengendalikan 2,000-2,500 kenderaan sejam di setiap lorong menjadikan sistem ini lima kali lebih baik berbanding sistem pembayaran tol secara tunai. Selain daripada tidak perlu berhenti untuk membayar tol, sistem ini juga berbeza dengan RFID kerana ia merupakan sistem guna dahulu, bayar kemudian (pasca bayar) berbanding RFID yang merupakan sistem prabayar. M-Flow juga menyokong pelbagai jenis kaedah pembayaran termasuk kad kredit, kad debit atau akaun bank yang boleh disediakan oleh pengguna jika mereka ingin membayar pada setiap hari ke-1 atau ke-16 bulan itu. Mereka juga boleh memilih untuk membayar setiap kali mereka menggunakannya. Sejak sistem itu diperkenalkan pada 15 Feb, purata 60,000 kenderaan menggunakan M-Flow setiap hari. Jumlah kenderaan yang didaftarkan di bawah sistem M-Flow ialah 110,341. Bagi mereka yang masih belum mendaftar dengan sistem M-Flow ini, mereka masih boleh menggunakan lorong M-Flow tetapi mereka perlu membayar yuran perkhidmatan dalam tempoh dua hari selepas melalui pintu tol. Jika tidak, mereka akan didenda 10 kali ganda daripada bayaran asal. Jumlah denda akan meningkat lagi jika pengguna tidak membayarnya dalam tempoh 12 hari. Denda itu termasuk bayaran tol asal, denda bersamaan 10x bayaran tol, denda 200 baht lagi oleh Jabatan Lebuh Raya Thailand, dan kemungkinan denda lain sehingga 5,000 baht kerana melanggar undang-undang jalan raya. Menurut jabatan tersebut, setakat ini kira-kira 20,000 pemilik kenderaan sudah membayar denda itu. Ekoran nilai denda yang tinggi, Menteri Pengangkutan Thailand, Saksayam Chidchob telah berkata bahawa denda 10 kalli ganda itu ditangguhkan sehingga akhir bulan Mac dan wang denda yang dikutip akan dikembalikan kepada pemandu yang sudah membayar denda terbabit. Sementara itu, Malaysia juga sedang dalam perjalanan menuju ke arah plaza tol tanpa palang di negara ini. Percubaan keberkesanan sistem Multi-Lane Free Flow (MLFF) dilaporkan dipasang di Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk mengumpul data selama tiga bulan bermula awal tahun ini. Jika percubaan tol tanpa palang ini menunjukkan keputusan yang positif, ia boleh digunakan secara menyeluruh seperti menggantikan plaza tol lama di beberapa kawasan yang sering terjadi kesesakan lalu lintas. Sama-sama kita nantikan. *Kredit Foto: M-FLow, The Nation Thailand ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 tol tanpa palang thailand M-Flow MLFF rfid
Tol Tanpa Palang Bakal Diuji Buat Pertama Kali Di Malaysia Mulai 2022 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | September 10日, 2021 Bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di plaza tol terutama ketika waktu puncak atau hari cuti umum, sistem tol tanpa palang akan diuji ...
Sistem RFID Perlu Dipertingkatkan – Banyak Masalah, Pemandu Risau 汽车专题 Muhammad Sharil Tarmize | January 12日, 2022 Bermula 15 Januari 2022, transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) untuk kenderaan ringan persendirian (Kelas 1) akan ...
Stricter Laws Are In The Works To Clamp Down On Toll Dodgers 所有资讯 Adam Aubrey | February 08日, 2022 New penal laws are in the works to clamp down on toll evaders.With plans to introduce multi-lane free-flow (MLFF) lanes in 2025, the biggest hurdle ...
Kurangkan Kesesakan Jalan Raya - Plaza Tol Tanpa Palang Diperkenal Pada 2025 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 07日, 2022 Kementerian Kerja Raya (KKR) menyasarkan untuk memperkenalkan sistem kutipan tol tanpa palang atau lebih dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai ...