GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 所有资讯 Teksi vs e-hailing – 80,000 Pemandu Teksi Gantung Kunci Teksi vs e-hailing – 80,000 Pemandu Teksi Gantung Kunci 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | April 12日, 2022 05:17 PM Disebalik kemajuan sistem e-hailing di negara ini yang semakin berkembang pesat, ia dikatakan telah menutup periuk nasi sekurang-kurangnya 80,000 pemandu teksi yang terjejas dalam persaingan mendapatkan penumpang. Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Utusan, e-hailing seperti Grab, AirAsia Ride, MyCar dan inDriver telah menyebabkan kira-kira 80,000 daripada 120,000 pemandu teksi terpaksa menggulung tikar kerana tidak mampu bersaing. Teksi vs e-hailing Ketika ini, jumlah pemandu teksi yang masih aktif dan bersaing dengan e-hailing di Malaysia dianggarkan seramai 40,000. Daripada jumlah tersebut, terdapat kira-kira 12,000 pemandu teksi masih menawarkan khidmat di Kuala Lumpur dan Selangor. Ketika ini, lebih 120,000 pemandu e-hailing sedang giat bekerja di seluruh negara berbanding jumlah teksi yang semakin berkurang. Penurunan harga tambang perjalanan yang sering dibuat oleh e-hailing telah menyebabkan pengusaha teksi sukar untuk bersaing. Tindakan menurunkan harga tambang teksi mengikut e-hailing akan menjejaskan pendapatan pemandu teksi. *Kredit foto: Vulcan Post Walau bagaimanapun, perang harga antara syarikat pengendali operator e-hailing juga menyebabkan nasib pemandu e-hailing juga tidak menentu. Rata-rata dalam kalangan mereka mengeluh apabila syarikat pengendali didakwa menurunkan kadar tambang semata-mata mahu menarik penumpang. Akibatnya ramai pemandu mengadu kehidupan mereka tidak keruan kerana pendapatan yang diterima tidak berbaloi dengan sehari suntuk mereka keluar bekerja. Kegagalan Kementerian Pengangkutan Menerusi kenyataan Gabungan Teksi Malaysia (GTSM) terhadap Utusan, ini merupakan salah Kementerian Pengangkutan yang gagal mewujudkan ruang pasaran antara perkhidmatan teksi dan e-hailing. Yang Dipertua GTSM, Kamarudin Mohd. Hussain berkata, walaupun negara sudah memasuki fasa endemik, industri perkhidmatan teksi terus bermasalah sekiranya isu ruang pasaran tidak diselesaikan. “Dulu ada 120,000 pemandu teksi, namun disebabkan sudah gagal bertahan dalam tempoh dua tahun ini akibat Covid-19, ramai cari kerja lain”, jelasnya. Menurut Kamarudin, kebanyakan pemandu teksi yang ‘menggantung kunci’ bekerja sebagai pengawal keselamatan, pekerja kilang atau berniaga secara kecil-kecilan. *Kredit foto: Berita Harian Industri Teksi Bakal Pupus? Kamarudin percaya pengangkutan teksi tidak akan lenyap memandangkan ia belum pernah berlaku di mana-mana negara sebelum ini. Pada 2019, bekas Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, daripada 43,000 pemandu teksi yang beroperasi ketika itu, hanya 10,000 pemandu yang menggunakan aplikasi e-hailing manakala yang lain meneruskan kerja secara konvensional. Malah, katanya, pemandu teksi yang menggunakan aplikasi e-hailing juga boleh mengambil penumpang menggunakan platform perhentian teksi. Kenapa Tak Jadi Pemandu e-hailing? Memandangkan perkhidmatan e-hailing lebih popular buat masa ini, mengapa pemandu teksi tidak beralih menjadi pemandu e-hailing sahaja? Jawapannya, sukar untuk pemandu teksi bertukar kepada e-hailing atas syarat-syarat seperti berikut: Memiliki kereta berumur tidak melebihi 10 tahun Memiliki lesen memandu PSV e-hailing Membawa kereta ke PUSPAKOM untuk pemeriksaan berkala e-hailing Fasih dengan penggunaan telefon pintar (Android atau iPhone) ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 E-Hailing Teksi mycar grab indriver ezcab teksi vs e-hailing GTSM 打印 相关文章 Pro-Taxi Group President: ‘Please Use More Taxis’ 所有资讯 Jim Kem | June 13日, 2022 Kamarudin Mohd Hussain, president of Gabungan Teksi, Kereta Sewa, Limosin dan Teksi Lapangan Terbang SeMalaysia (GTSM), said customer demand for ... Peak Hours Fare Hike - No E-hailing, Where Is The Metered Taxi? 所有资讯 Adam Aubrey | May 18日, 2022 It seems like metered taxis are set for a comeback, as e-hailing fares during peak hours are expensive.According to Combined Taxi Across Malaysia ... Perkhidmatan e-hailing inDriver Benar Penumpang ‘Nego’ Harga Tambang Kepada Pemandu 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 06日, 2021 inDriver muncul sebagai syarikat penyedia servis e-hailing terkini di Malaysia yang memberi kelebihan kepada penumpang untuk berbincang dengan ... Transport Ministry - Stricter Guidelines for Parcel Delivery Riders and Services 所有资讯 Arvind | April 22日, 2020 The Transport Ministry has introduced stricter guidelines for delivery riders – who have been categorised as “P(arcel) – Hailing” services – to ... 留言
Teksi vs e-hailing – 80,000 Pemandu Teksi Gantung Kunci 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | April 12日, 2022 05:17 PM Disebalik kemajuan sistem e-hailing di negara ini yang semakin berkembang pesat, ia dikatakan telah menutup periuk nasi sekurang-kurangnya 80,000 pemandu teksi yang terjejas dalam persaingan mendapatkan penumpang. Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Utusan, e-hailing seperti Grab, AirAsia Ride, MyCar dan inDriver telah menyebabkan kira-kira 80,000 daripada 120,000 pemandu teksi terpaksa menggulung tikar kerana tidak mampu bersaing. Teksi vs e-hailing Ketika ini, jumlah pemandu teksi yang masih aktif dan bersaing dengan e-hailing di Malaysia dianggarkan seramai 40,000. Daripada jumlah tersebut, terdapat kira-kira 12,000 pemandu teksi masih menawarkan khidmat di Kuala Lumpur dan Selangor. Ketika ini, lebih 120,000 pemandu e-hailing sedang giat bekerja di seluruh negara berbanding jumlah teksi yang semakin berkurang. Penurunan harga tambang perjalanan yang sering dibuat oleh e-hailing telah menyebabkan pengusaha teksi sukar untuk bersaing. Tindakan menurunkan harga tambang teksi mengikut e-hailing akan menjejaskan pendapatan pemandu teksi. *Kredit foto: Vulcan Post Walau bagaimanapun, perang harga antara syarikat pengendali operator e-hailing juga menyebabkan nasib pemandu e-hailing juga tidak menentu. Rata-rata dalam kalangan mereka mengeluh apabila syarikat pengendali didakwa menurunkan kadar tambang semata-mata mahu menarik penumpang. Akibatnya ramai pemandu mengadu kehidupan mereka tidak keruan kerana pendapatan yang diterima tidak berbaloi dengan sehari suntuk mereka keluar bekerja. Kegagalan Kementerian Pengangkutan Menerusi kenyataan Gabungan Teksi Malaysia (GTSM) terhadap Utusan, ini merupakan salah Kementerian Pengangkutan yang gagal mewujudkan ruang pasaran antara perkhidmatan teksi dan e-hailing. Yang Dipertua GTSM, Kamarudin Mohd. Hussain berkata, walaupun negara sudah memasuki fasa endemik, industri perkhidmatan teksi terus bermasalah sekiranya isu ruang pasaran tidak diselesaikan. “Dulu ada 120,000 pemandu teksi, namun disebabkan sudah gagal bertahan dalam tempoh dua tahun ini akibat Covid-19, ramai cari kerja lain”, jelasnya. Menurut Kamarudin, kebanyakan pemandu teksi yang ‘menggantung kunci’ bekerja sebagai pengawal keselamatan, pekerja kilang atau berniaga secara kecil-kecilan. *Kredit foto: Berita Harian Industri Teksi Bakal Pupus? Kamarudin percaya pengangkutan teksi tidak akan lenyap memandangkan ia belum pernah berlaku di mana-mana negara sebelum ini. Pada 2019, bekas Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, daripada 43,000 pemandu teksi yang beroperasi ketika itu, hanya 10,000 pemandu yang menggunakan aplikasi e-hailing manakala yang lain meneruskan kerja secara konvensional. Malah, katanya, pemandu teksi yang menggunakan aplikasi e-hailing juga boleh mengambil penumpang menggunakan platform perhentian teksi. Kenapa Tak Jadi Pemandu e-hailing? Memandangkan perkhidmatan e-hailing lebih popular buat masa ini, mengapa pemandu teksi tidak beralih menjadi pemandu e-hailing sahaja? Jawapannya, sukar untuk pemandu teksi bertukar kepada e-hailing atas syarat-syarat seperti berikut: Memiliki kereta berumur tidak melebihi 10 tahun Memiliki lesen memandu PSV e-hailing Membawa kereta ke PUSPAKOM untuk pemeriksaan berkala e-hailing Fasih dengan penggunaan telefon pintar (Android atau iPhone) ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 E-Hailing Teksi mycar grab indriver ezcab teksi vs e-hailing GTSM
Pro-Taxi Group President: ‘Please Use More Taxis’ 所有资讯 Jim Kem | June 13日, 2022 Kamarudin Mohd Hussain, president of Gabungan Teksi, Kereta Sewa, Limosin dan Teksi Lapangan Terbang SeMalaysia (GTSM), said customer demand for ...
Peak Hours Fare Hike - No E-hailing, Where Is The Metered Taxi? 所有资讯 Adam Aubrey | May 18日, 2022 It seems like metered taxis are set for a comeback, as e-hailing fares during peak hours are expensive.According to Combined Taxi Across Malaysia ...
Perkhidmatan e-hailing inDriver Benar Penumpang ‘Nego’ Harga Tambang Kepada Pemandu 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 06日, 2021 inDriver muncul sebagai syarikat penyedia servis e-hailing terkini di Malaysia yang memberi kelebihan kepada penumpang untuk berbincang dengan ...
Transport Ministry - Stricter Guidelines for Parcel Delivery Riders and Services 所有资讯 Arvind | April 22日, 2020 The Transport Ministry has introduced stricter guidelines for delivery riders – who have been categorised as “P(arcel) – Hailing” services – to ...