GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 评论 Suzuki Swift Sport – Seronok Untuk Dipandu, Tapi... Suzuki Swift Sport – Seronok Untuk Dipandu, Tapi... 评论 Muhammad Sharil Tarmize | November 09日, 2021 06:07 PM Saya telah berkesempatan untuk memandu satu-satunya varian Suzuki Swift Sport yang dibawa masuk ke pasaran Malaysia pada minggu lalu dan sejujurnya, Swift Sport memang sebuah hot hatch yang menyeronokkkan untuk dipandu! Selepas 5 tahun ketiadaan Suzuki dalam pasaran Malaysia, kini mereka kembali di bawah Naza Eastern Motors dan hot hatch cilik ini merupakan model pertama yang di bawa masuk oleh mereka di dalam pasaran Malaysia. Ini merupakan model generasi ketiga dan bukanlah model biasa Swift kerana ia versi Sport atau versi prestasi tinggi. Walau bagaimanapun, tiada pilihan manual ditawarkan bagi model ini dan tiada ura-ura bahawa Suzuki akan perkenalkan Swift versi biasa pada masa akan datang. Spesifikasi Enjin: 1.4L Boosterjet Turbo Kuasa: 140 PS Tork: 230 Nm Transmisi: 6-kelajuan automatik dengan paddle shifter Keselamatan: enam beg-udara, cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix, penderia parkir belakang, kamera undur, Hill Hold Assist, sistem brek ABS, EBD dan EBA, serta Program Kestabilan Elektronik (ESP). Harga: RM139,900 Prestasi Dan Keupayaan Kehebatan sebenar hot hatch ini cuma dapat dirasai ketika anda berada di tempat duduk pemandu dan mengemudi kereta ini. Enjin K14C 1.4 liter turbo Boosterjet memang enjin yang jauh lebih padu kalau nak dibandingkan dengan enjin Swift terdahulu yang menggunakan M16A 1.6L NA. Walaupun perbezaan kuasa kudanya tidaklah begitu tinggi, namun anjakan tork kereta ini menyaksikan peningkatan drastik lebih 70 Nm tork. Untuk kereta seberat 970kg, 230 Nm tork yang diberikan memang lebih dari mencukupi. Setiap pecutan terasa amat lancar dan pantas tanpa sebarang kelewatan pada turbo mahupun kuasanya. Nak naik bukit? Nak overtake kereta? Memang mudah! Platform Heartect yang digunakan untuk membina kereta ini memang banyak membantu dalam meningkatkan kekukuhan chassis serta kestabilan kereta ketika dalam keadaan laju. Dari pegun, hot hatch ini memerlukan 8 saat untuk mencapai 100 km/j dan mencatatkan kelajuan maksimum pada 205 km/j. Dengan kuasa yang ada pada enjin kereta ini, saya yakin kereta ni boleh capai had laju maksimum kereta seperti yang dinyatakan tanpa sebarang masalah. Bagi kaki jalan touge, anda memang patut cuba sendiri kereta ni sebab handling dia memang tak mampu nak diungkapkan dengan kata-kata. Saya sempat membawa kereta ini naik ke Genting Highlands dan apa yang boleh saya katakan, kereta ini membuatkan anda terasa seronok setiap kali melalui selekoh. Selain trek tayar yang dilebarkan, trailing arm kereta ini juga dibina khas supaya kereta ini boleh melalui selekoh dengan lebih laju dan yakin. Keselesaan Ketika berada di tempat duduk pemandu, ianya hanya selesa ketika anda sedang menikmati pemanduan terutama pada kelajuan yang tinggi. Untuk pemanduan yang lebih chill atau ketika terperangkap dalam kesesakan jalan raya, anda akan merasai beberapa kekurangan pada kereta ini. Walaupun kabinnya agak senyap, namun penggunaan bucket seats pada kereta ini telah menyebabkan badan saya kurang selesa untuk pemanduan jauh. Mungkin perlu tambah kusyen atau bantal seperti kerusi gaming. Ketika tersangkut dalam kesesakan jalan raya, saya begitu rindukan arm rest yang tidak disediakan pada kereta ini. Interior Untuk bahagian dalaman pula, ianya tidaklah terlalu cantik mahupun terlalu teruk. Ia menggunakan warna hitam dengan kemasan merah yang dapat dilihat pada stereng, tempat duduk, kluster meter, papan pemuka, konsol tengah dan di bahagian pintu hadapan. Kluster meter kereta ini hadir dengan gabungan meter analog dan skrin MID ditengah. Skrin tersebut memberikan bacaan boost turbo, daya G-Force serta bacaan kuasa dan tork kereta. Sistem pendingin hawa automatiknya kelihatan lebih menarik berbanding sesetengah kereta lain. Sistem infotainment kereta ini menerima sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, tetapi kalau anda gunakan sambungan bluetooth atau mendengar radio, anda bakal dapati tema yang digunakan pada sistem infotainment tersebut mungkin agak ketinggalan zaman. Bagi seseorang yang berketinggian 183cm, jarak antara kepala saya dan bumbung kereta hanyalah sejengkal sahaja di bahagian pemandu. Namun kedudukan ini secara tidak langsung memberi sudut penglihatan yang lebih baik kepada saya sebagai pemandu. Di tempat duduk belakang, hanya 2 orang dewasa dapat dimuatkan. Boleh sahaja nak sumbat 3 tapi kurang selesa sikitlah. Ruang kepala di belakang juga agak sempit sehingga kepala saya boleh terkena bumbung belakang jika kereta melanggar bampar jalan dengan laju. Exterior Swift Sport dilengkapi dengan lampu hadapan automatik LED, lampu belakang LED, gril hadapan yang lebih agresif dan besar, lampu kabus halogen, kemasan seakan karbon pada spoiler bampar hadapan, skirt sisi dan diffuser bampar belakang. Selain itu, ia turut hadir dengan sistem kunci pintar, kamera undur, pembuka but belakang elektromagnetik, tip ekzos berkembar (ekzos betul!) dan juga rim aloi 16-inci dengan tayar Yokohama Advan A13 195/50R16. Walaupun reka bentuknya ringkas sahaja, tapi saya betul-betul suka dengan rekaan Swift ini berbanding generasi terdahulu. Side profile kereta ini kini lebih merecik dan seksi meskipun tampil dengan rekaan yang ringkas dan tidak keterlaluan. Pemegang pintu belakang yang diletakkan pada bahagian tepi cermin membuatkan kereta ini kelihatan seperti hot hatch 3 pintu. Ciri Keselamatan Untuk kereta yang menawarkan ciri-ciri pemanduan yang sporty, penting untuk sesebuah kereta itu dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang tinggi. Walau bagaimanapun, ciri yang ditawarkan pada Swift hanyalah 6 beg udara kecemasan, ABS, EBD, ESP, Hill Hold Assist, dan dua cagak Isofix pada tempat duduk belakang, penderia undur dan kamera undur. Tiada ciri keselamatan aktif seperti adaptive cruise control terdapat pada kereta ini. Akhir kata... Seperti yang saya katakan, Swift Sport memang sebuah kereta yang seronok untuk dipandu. Tetapi kereta ini paling menyerlah hanya pada bahagian enjin dan prestasi sahaja. Selebihnya, seperti yang telah saya jelaskan di atas terasa sedikit kekurangannya. Yang penting anda kena tanya soalan kenapa anda inginkin Suzuki Swift Sport ini? Sebab pemanduannya? Sebab kekemasannya? Sebab reka bentuknya? Sebab jenama dan modelnya? Bergantung kepada jawapan anda, Suzuki Swift Sport ini boleh menjadi kereta idaman anda atau sebaliknya. TL;DR, jika anda seseorang yang gemarkan pemanduan lasak dan mahukan jentera yang kecil, mudah dikawal dan hadir dengan kuasa yang padu, Suzuki Swift ini merupakan antara pilihan yang terbaik anda ada ketika ini. Dalam pemerhatian saya, harga jualan kereta CBU ini mungkin menjadi penghalang terbesar kepada jumlah jualannya di Malaysia. Yang pasti, saya tidak mampu untuk memilikinya buat masa ini tapi mungkin anda boleh! Mungkin bagi anda tanda harga hampir RM140k itu berbaloi dengan pakej yang hadir dengan Suzuki Swift Sport ini. Tepuk dada tanya selera lah kan? Tapi cuba anda bayangkan jika kereta ini dijual pada harga RM80k, pasti ia akan terjual seperti pisang goreng panas! ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 Suzuki Swift Sport Naza Eastern Motors Review test drive Hot Hatch 打印 相关文章 Suzuki Swift Sport Spied Outside Naza Automall 所有资讯 Ferdinand | April 08日, 2021 An eagle-eyed reader sent us some spy shots of the soon-to-be-launched Champion Yellow Suzuki Swift Sport parked outside Naza Automall in Petaling ... 2015 Peugeot 508 THP Full Review - Real Substance Dressed Over French Style 评论 Jim Kem | October 21日, 2020 The facelifted 508 made its Malaysian debut in June 2015, and is an updated version of Peugeot’s flagship sedan, the french marque’s latest (and ... 2015 Hyundai Veloster Turbo Full Review - Appeal Of The Sporty Nonconformist 评论 Jim Kem | February 24日, 2016 Call up memories of your typical daily commute, you’ve probably not seen many a Veloster - the unique meddling of hatchback and coupe from Hyundai ... 2015 Mercedes-Benz C 250 (W205) Exclusive Full Review: The Bells & Whistles Are Standard 评论 Chris Aaron | October 22日, 2020 We don’t have to tell you that this one’s a bit special, do we? While the S-Class stands as Stuttgart’s flagship, it’s always been the entry-level to ... 留言
Suzuki Swift Sport – Seronok Untuk Dipandu, Tapi... 评论 Muhammad Sharil Tarmize | November 09日, 2021 06:07 PM Saya telah berkesempatan untuk memandu satu-satunya varian Suzuki Swift Sport yang dibawa masuk ke pasaran Malaysia pada minggu lalu dan sejujurnya, Swift Sport memang sebuah hot hatch yang menyeronokkkan untuk dipandu! Selepas 5 tahun ketiadaan Suzuki dalam pasaran Malaysia, kini mereka kembali di bawah Naza Eastern Motors dan hot hatch cilik ini merupakan model pertama yang di bawa masuk oleh mereka di dalam pasaran Malaysia. Ini merupakan model generasi ketiga dan bukanlah model biasa Swift kerana ia versi Sport atau versi prestasi tinggi. Walau bagaimanapun, tiada pilihan manual ditawarkan bagi model ini dan tiada ura-ura bahawa Suzuki akan perkenalkan Swift versi biasa pada masa akan datang. Spesifikasi Enjin: 1.4L Boosterjet Turbo Kuasa: 140 PS Tork: 230 Nm Transmisi: 6-kelajuan automatik dengan paddle shifter Keselamatan: enam beg-udara, cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix, penderia parkir belakang, kamera undur, Hill Hold Assist, sistem brek ABS, EBD dan EBA, serta Program Kestabilan Elektronik (ESP). Harga: RM139,900 Prestasi Dan Keupayaan Kehebatan sebenar hot hatch ini cuma dapat dirasai ketika anda berada di tempat duduk pemandu dan mengemudi kereta ini. Enjin K14C 1.4 liter turbo Boosterjet memang enjin yang jauh lebih padu kalau nak dibandingkan dengan enjin Swift terdahulu yang menggunakan M16A 1.6L NA. Walaupun perbezaan kuasa kudanya tidaklah begitu tinggi, namun anjakan tork kereta ini menyaksikan peningkatan drastik lebih 70 Nm tork. Untuk kereta seberat 970kg, 230 Nm tork yang diberikan memang lebih dari mencukupi. Setiap pecutan terasa amat lancar dan pantas tanpa sebarang kelewatan pada turbo mahupun kuasanya. Nak naik bukit? Nak overtake kereta? Memang mudah! Platform Heartect yang digunakan untuk membina kereta ini memang banyak membantu dalam meningkatkan kekukuhan chassis serta kestabilan kereta ketika dalam keadaan laju. Dari pegun, hot hatch ini memerlukan 8 saat untuk mencapai 100 km/j dan mencatatkan kelajuan maksimum pada 205 km/j. Dengan kuasa yang ada pada enjin kereta ini, saya yakin kereta ni boleh capai had laju maksimum kereta seperti yang dinyatakan tanpa sebarang masalah. Bagi kaki jalan touge, anda memang patut cuba sendiri kereta ni sebab handling dia memang tak mampu nak diungkapkan dengan kata-kata. Saya sempat membawa kereta ini naik ke Genting Highlands dan apa yang boleh saya katakan, kereta ini membuatkan anda terasa seronok setiap kali melalui selekoh. Selain trek tayar yang dilebarkan, trailing arm kereta ini juga dibina khas supaya kereta ini boleh melalui selekoh dengan lebih laju dan yakin. Keselesaan Ketika berada di tempat duduk pemandu, ianya hanya selesa ketika anda sedang menikmati pemanduan terutama pada kelajuan yang tinggi. Untuk pemanduan yang lebih chill atau ketika terperangkap dalam kesesakan jalan raya, anda akan merasai beberapa kekurangan pada kereta ini. Walaupun kabinnya agak senyap, namun penggunaan bucket seats pada kereta ini telah menyebabkan badan saya kurang selesa untuk pemanduan jauh. Mungkin perlu tambah kusyen atau bantal seperti kerusi gaming. Ketika tersangkut dalam kesesakan jalan raya, saya begitu rindukan arm rest yang tidak disediakan pada kereta ini. Interior Untuk bahagian dalaman pula, ianya tidaklah terlalu cantik mahupun terlalu teruk. Ia menggunakan warna hitam dengan kemasan merah yang dapat dilihat pada stereng, tempat duduk, kluster meter, papan pemuka, konsol tengah dan di bahagian pintu hadapan. Kluster meter kereta ini hadir dengan gabungan meter analog dan skrin MID ditengah. Skrin tersebut memberikan bacaan boost turbo, daya G-Force serta bacaan kuasa dan tork kereta. Sistem pendingin hawa automatiknya kelihatan lebih menarik berbanding sesetengah kereta lain. Sistem infotainment kereta ini menerima sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, tetapi kalau anda gunakan sambungan bluetooth atau mendengar radio, anda bakal dapati tema yang digunakan pada sistem infotainment tersebut mungkin agak ketinggalan zaman. Bagi seseorang yang berketinggian 183cm, jarak antara kepala saya dan bumbung kereta hanyalah sejengkal sahaja di bahagian pemandu. Namun kedudukan ini secara tidak langsung memberi sudut penglihatan yang lebih baik kepada saya sebagai pemandu. Di tempat duduk belakang, hanya 2 orang dewasa dapat dimuatkan. Boleh sahaja nak sumbat 3 tapi kurang selesa sikitlah. Ruang kepala di belakang juga agak sempit sehingga kepala saya boleh terkena bumbung belakang jika kereta melanggar bampar jalan dengan laju. Exterior Swift Sport dilengkapi dengan lampu hadapan automatik LED, lampu belakang LED, gril hadapan yang lebih agresif dan besar, lampu kabus halogen, kemasan seakan karbon pada spoiler bampar hadapan, skirt sisi dan diffuser bampar belakang. Selain itu, ia turut hadir dengan sistem kunci pintar, kamera undur, pembuka but belakang elektromagnetik, tip ekzos berkembar (ekzos betul!) dan juga rim aloi 16-inci dengan tayar Yokohama Advan A13 195/50R16. Walaupun reka bentuknya ringkas sahaja, tapi saya betul-betul suka dengan rekaan Swift ini berbanding generasi terdahulu. Side profile kereta ini kini lebih merecik dan seksi meskipun tampil dengan rekaan yang ringkas dan tidak keterlaluan. Pemegang pintu belakang yang diletakkan pada bahagian tepi cermin membuatkan kereta ini kelihatan seperti hot hatch 3 pintu. Ciri Keselamatan Untuk kereta yang menawarkan ciri-ciri pemanduan yang sporty, penting untuk sesebuah kereta itu dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang tinggi. Walau bagaimanapun, ciri yang ditawarkan pada Swift hanyalah 6 beg udara kecemasan, ABS, EBD, ESP, Hill Hold Assist, dan dua cagak Isofix pada tempat duduk belakang, penderia undur dan kamera undur. Tiada ciri keselamatan aktif seperti adaptive cruise control terdapat pada kereta ini. Akhir kata... Seperti yang saya katakan, Swift Sport memang sebuah kereta yang seronok untuk dipandu. Tetapi kereta ini paling menyerlah hanya pada bahagian enjin dan prestasi sahaja. Selebihnya, seperti yang telah saya jelaskan di atas terasa sedikit kekurangannya. Yang penting anda kena tanya soalan kenapa anda inginkin Suzuki Swift Sport ini? Sebab pemanduannya? Sebab kekemasannya? Sebab reka bentuknya? Sebab jenama dan modelnya? Bergantung kepada jawapan anda, Suzuki Swift Sport ini boleh menjadi kereta idaman anda atau sebaliknya. TL;DR, jika anda seseorang yang gemarkan pemanduan lasak dan mahukan jentera yang kecil, mudah dikawal dan hadir dengan kuasa yang padu, Suzuki Swift ini merupakan antara pilihan yang terbaik anda ada ketika ini. Dalam pemerhatian saya, harga jualan kereta CBU ini mungkin menjadi penghalang terbesar kepada jumlah jualannya di Malaysia. Yang pasti, saya tidak mampu untuk memilikinya buat masa ini tapi mungkin anda boleh! Mungkin bagi anda tanda harga hampir RM140k itu berbaloi dengan pakej yang hadir dengan Suzuki Swift Sport ini. Tepuk dada tanya selera lah kan? Tapi cuba anda bayangkan jika kereta ini dijual pada harga RM80k, pasti ia akan terjual seperti pisang goreng panas! ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 Suzuki Swift Sport Naza Eastern Motors Review test drive Hot Hatch
Suzuki Swift Sport Spied Outside Naza Automall 所有资讯 Ferdinand | April 08日, 2021 An eagle-eyed reader sent us some spy shots of the soon-to-be-launched Champion Yellow Suzuki Swift Sport parked outside Naza Automall in Petaling ...
2015 Peugeot 508 THP Full Review - Real Substance Dressed Over French Style 评论 Jim Kem | October 21日, 2020 The facelifted 508 made its Malaysian debut in June 2015, and is an updated version of Peugeot’s flagship sedan, the french marque’s latest (and ...
2015 Hyundai Veloster Turbo Full Review - Appeal Of The Sporty Nonconformist 评论 Jim Kem | February 24日, 2016 Call up memories of your typical daily commute, you’ve probably not seen many a Veloster - the unique meddling of hatchback and coupe from Hyundai ...
2015 Mercedes-Benz C 250 (W205) Exclusive Full Review: The Bells & Whistles Are Standard 评论 Chris Aaron | October 22日, 2020 We don’t have to tell you that this one’s a bit special, do we? While the S-Class stands as Stuttgart’s flagship, it’s always been the entry-level to ...