GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 所有资讯 Projek Pembinaan Tanpa Pelan Pengurusan Trafik Seragam Punca Kesesakan Projek Pembinaan Tanpa Pelan Pengurusan Trafik Seragam Punca Kesesakan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | July 12日, 2022 11:51 AM Kawasan pembinaan di sekitar ibu kota memerlukan pelan pengurusan trafik yang lebih menyeluruh dan efisien dalam masa terdekat bagi mengurangkan kesesakan jalan raya. Menurut laporan Bernama, Pensyarah Pengajian Kejuruteraan Awam Universiti Teknologi MARA Prof Madya Dr Masria Mustafa berpendapat bahawa banyak projek pembinaan yang tertangguh akibat PKP selama lebih dua tahun kini dijalankan secara serentak menyebabkan kawalan trafik tidak dijalankan dengan baik. *Kredit foto: MRT Corp Kawalan Trafik Tanpa Koordinasi Masria turut mencadangkan agar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyelaraskan sistem trafik dengan lebih rapi seperti: Mengambil kira aspek penutupan jalan yang dilaksanakan di kawasan pembinaan berbeza Memantau sekiranya berlaku ketidakpatuhan yang boleh membawa kepada pembatalan kelulusan asal Ketika ini, Masria berkata tiada koordinasi serta komunikasi antara pihak terlibat seperti pemaju dan kontraktor dalam perancangan trafik, terutamanya seperti ketika membawa masuk struktur binaan besar yang memerlukan penutupan jalan. Larangan Kenderaan Berat Tidak Efektif Masria juga berpandangan bahawa larangan kenderaan berat melebihi 7.5 tan memasuki pusat bandar pada waktu puncak pada hujung bulan lalu sukar untuk mencapai matlamat jika tidak dilaksanakan secara bersepadu oleh pihak berkuasa tempatan seluruh Lembah Klang. “Kenderaan berat ini mungkin ambil alternatif lain seperti melalui jalan di Petaling Jaya yang berada di bawah Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang tidak melaksanakan peraturan yang sama. Kesesakan masih akan berlaku kerana pergerakan dan laluan melibatkan seluruh Lembah Klang, katanya. Cadangan Masria, perlu ada komunikasi yang lebih proaktif antara agensi dan Kementerian Kerja Raya serta Kementerian Pengangkutan. Lebih Banyak Lebuh Raya, Lebih Banyak Kereta Persendirian Bagi Masria, pembinaan lebih banyak lebuh raya seperti Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link). Bangi-Putrajaya Expressway (BPE), dan KL NODE yang dilaporkan dalam proses penelitian dan kelulusan dikhuatiri hanya akan memburukkan situasi trafik. Beliau berpendapat penambahan kapasiti jalan akan menyebabkan orang ramai terus menggunakan kenderaan persendirian sebagai pilihan utama untuk bergerak dan masalah kesesakan ini tidak akan selesai, sebaliknya ia membawa impak buruk terhadap alam sekitar. Perkara itu turut disokong oleh Pakar Keselamatan Jalan Raya Universiti Putra Malaysia, Prof Dr Kulanthayan turut berpendapat bahawa pembinaan lebih banyak lebuh raya hanya akan menambah jumlah kenderaan persendirian di atas jalan. Menurut Kulanthayan, lebih banyak lorong ditawarkan juga akan membawa kepada lebih banyak situasi cerutan jalan (bottleneck) yang memaksa kenderaan mengurangkan kelajuan untuk menukar lorong. Beliau turut memberitahu pada tahun lalu, jumlah kereta berdaftar di negara ini telah melebihi populasi manusia dengan sebanyak 33.3 juta kenderaan berdaftar berbanding populasi manusia di Malaysia yang berjumlah 32.6 juta. Memandangkan sistem pengangkutan awam di Malaysia masih belum siap sepenuhnya, beliau mencadangkan agar arahan bekerja dari rumah segera diteliti agar dapat dilaksanakan bagi mengurangkan pergerakan kenderaan persendirian. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 kesesakan jalan pelan trafik kawasan pembinaan penutupan jalan DBKL MBPJ lebuh raya 打印 相关文章 DBKL Must Also Tow Away Cars From These Areas In June 2022 所有资讯 Adam Aubrey | June 01日, 2022 Many Malaysians want DBKL to tow away more cars from other residential areas around the Klang Valley to clear up road congestion.When we wrote about ... DBKL Keeps Promise - Cars Towed Away In Mont Kiara 所有资讯 Adam Aubrey | June 15日, 2022 As promised, towing operations around Mont Kiara is underway. 12 cars have been towed so far during the DBKL enforcement action.A few weeks ago, DBKL ... Kenderaan Berat Masih Dilarang Memasuki KL Pada Waktu Puncak 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 30日, 2022 Larangan yang dikenakan terhadap kenderaan berat daripada masuk ke pusat bandar Kuala Lumpur semasa waktu puncak masih lagi dikuatkuasakan Dewan ... DBKL Mulls Congestion Charge For KL, Lesser Parking In 2017 所有资讯 Hans | September 30日, 2015 If Kuala Lumpur City Hall (DBKL) has its way, the cost of driving into Kuala Lumpur will increase significantly within the next few years.According ... 留言
Projek Pembinaan Tanpa Pelan Pengurusan Trafik Seragam Punca Kesesakan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | July 12日, 2022 11:51 AM Kawasan pembinaan di sekitar ibu kota memerlukan pelan pengurusan trafik yang lebih menyeluruh dan efisien dalam masa terdekat bagi mengurangkan kesesakan jalan raya. Menurut laporan Bernama, Pensyarah Pengajian Kejuruteraan Awam Universiti Teknologi MARA Prof Madya Dr Masria Mustafa berpendapat bahawa banyak projek pembinaan yang tertangguh akibat PKP selama lebih dua tahun kini dijalankan secara serentak menyebabkan kawalan trafik tidak dijalankan dengan baik. *Kredit foto: MRT Corp Kawalan Trafik Tanpa Koordinasi Masria turut mencadangkan agar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyelaraskan sistem trafik dengan lebih rapi seperti: Mengambil kira aspek penutupan jalan yang dilaksanakan di kawasan pembinaan berbeza Memantau sekiranya berlaku ketidakpatuhan yang boleh membawa kepada pembatalan kelulusan asal Ketika ini, Masria berkata tiada koordinasi serta komunikasi antara pihak terlibat seperti pemaju dan kontraktor dalam perancangan trafik, terutamanya seperti ketika membawa masuk struktur binaan besar yang memerlukan penutupan jalan. Larangan Kenderaan Berat Tidak Efektif Masria juga berpandangan bahawa larangan kenderaan berat melebihi 7.5 tan memasuki pusat bandar pada waktu puncak pada hujung bulan lalu sukar untuk mencapai matlamat jika tidak dilaksanakan secara bersepadu oleh pihak berkuasa tempatan seluruh Lembah Klang. “Kenderaan berat ini mungkin ambil alternatif lain seperti melalui jalan di Petaling Jaya yang berada di bawah Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang tidak melaksanakan peraturan yang sama. Kesesakan masih akan berlaku kerana pergerakan dan laluan melibatkan seluruh Lembah Klang, katanya. Cadangan Masria, perlu ada komunikasi yang lebih proaktif antara agensi dan Kementerian Kerja Raya serta Kementerian Pengangkutan. Lebih Banyak Lebuh Raya, Lebih Banyak Kereta Persendirian Bagi Masria, pembinaan lebih banyak lebuh raya seperti Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link). Bangi-Putrajaya Expressway (BPE), dan KL NODE yang dilaporkan dalam proses penelitian dan kelulusan dikhuatiri hanya akan memburukkan situasi trafik. Beliau berpendapat penambahan kapasiti jalan akan menyebabkan orang ramai terus menggunakan kenderaan persendirian sebagai pilihan utama untuk bergerak dan masalah kesesakan ini tidak akan selesai, sebaliknya ia membawa impak buruk terhadap alam sekitar. Perkara itu turut disokong oleh Pakar Keselamatan Jalan Raya Universiti Putra Malaysia, Prof Dr Kulanthayan turut berpendapat bahawa pembinaan lebih banyak lebuh raya hanya akan menambah jumlah kenderaan persendirian di atas jalan. Menurut Kulanthayan, lebih banyak lorong ditawarkan juga akan membawa kepada lebih banyak situasi cerutan jalan (bottleneck) yang memaksa kenderaan mengurangkan kelajuan untuk menukar lorong. Beliau turut memberitahu pada tahun lalu, jumlah kereta berdaftar di negara ini telah melebihi populasi manusia dengan sebanyak 33.3 juta kenderaan berdaftar berbanding populasi manusia di Malaysia yang berjumlah 32.6 juta. Memandangkan sistem pengangkutan awam di Malaysia masih belum siap sepenuhnya, beliau mencadangkan agar arahan bekerja dari rumah segera diteliti agar dapat dilaksanakan bagi mengurangkan pergerakan kenderaan persendirian. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 kesesakan jalan pelan trafik kawasan pembinaan penutupan jalan DBKL MBPJ lebuh raya
DBKL Must Also Tow Away Cars From These Areas In June 2022 所有资讯 Adam Aubrey | June 01日, 2022 Many Malaysians want DBKL to tow away more cars from other residential areas around the Klang Valley to clear up road congestion.When we wrote about ...
DBKL Keeps Promise - Cars Towed Away In Mont Kiara 所有资讯 Adam Aubrey | June 15日, 2022 As promised, towing operations around Mont Kiara is underway. 12 cars have been towed so far during the DBKL enforcement action.A few weeks ago, DBKL ...
Kenderaan Berat Masih Dilarang Memasuki KL Pada Waktu Puncak 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 30日, 2022 Larangan yang dikenakan terhadap kenderaan berat daripada masuk ke pusat bandar Kuala Lumpur semasa waktu puncak masih lagi dikuatkuasakan Dewan ...
DBKL Mulls Congestion Charge For KL, Lesser Parking In 2017 所有资讯 Hans | September 30日, 2015 If Kuala Lumpur City Hall (DBKL) has its way, the cost of driving into Kuala Lumpur will increase significantly within the next few years.According ...