GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 车主指南 Panduan Bagi Yang Kurang Akal: Fungsi Sebenar Lampu Kabus Kereta Panduan Bagi Yang Kurang Akal: Fungsi Sebenar Lampu Kabus Kereta 车主指南 Nabihah Md Rosdi | November 22日, 2021 05:28 PM Tahukah anda fungsi sebenar lampu kabus kenderaan anda dan bilakah masa sesuai untuk menggunakannya? Baru-baru ini, penulis ada berkongsi tentang bahaya lampu silau kenderaan yang mengakibatkan buta sebentar dan kebanyakan komen menyentuh tentang lampu kabus atau fog lamp yang turut mengundang sumpah seranah pengguna jalan raya. Kenapa? Terdapat segelintir pemandu yang memasang lampu kabus ketika waktu malam dan mengundang silau keterlaluan kepada pemandu lain di belakang kenderaan tersebut. Pelbagai alasan yang diberi, ada yang ‘bodoh sombong’ mengatakan lampu kabus memang dipasang pada waktu malam supaya kereta lain tidak menyondol keretanya. Ada juga berpendapat lampu kabus seperti lampu ekstra untuk penggunaan waktu malam, jadi buat apa ada lampu kabus kalau tak dipasang kan? Kenapa kereta ada lampu kabus? Untuk pengetahuan anda, lampu kabus adalah komponen yang wajib dipasang pada kereta untuk melepasi ujian Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) yang dilakukan pasukan Bahagian Kejuruteraan Automotif di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), sebelum layak dijual di Malaysia. Syarat lampu kabus depan dan belakang sudah diwartakan dan dilaksanakan sejak 1 Januari 2015 di bawah peraturan R19 dan R38 dalam senarai 100 Peraturan UN (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu). Ini ditulis dalam Garis Panduan Kelulusan Jenis Kenderaan (Pindaan) 2017. Lampu kabus adalah salah satu spesifikasi wajib bagi kenderaan di negara-negara Eropah. Keadaan cuaca berkabus ketika musim sejuk atau melalui kawasan pergunungan di sana memerlukan pemandu memasang lampu kabus depan dan belakang bagi memastikan kenderaan mereka dapat dilihat oleh kenderaan lain. Justeru, kebanyakan pengeluar kenderaan di Malaysia memilih untuk tidak mengubah spesifikasi asal, selaras peraturan spesifikasi lampu seperti ditetapkan piawaian Kesatuan Eropah (EU) yang turut dilaksanakan di negara kita. Waktu sesuai memasang lampu kabus Di Malaysia, kondisi jalan tidak baik seperti hujan lebat, kabus tebal, keadaan berasap seperti debu atau jerebu dan seumpamanya, pemandu seharusnya menyalakan lampu kabus depan dan belakang. Namun bagitu, ketika hujan lebat, anda tidak perlu membuka lampu kabus melainkan jarak penglihatan menjadi terlalu terhad sehingga kurang dari 400 meter atau tiga tiang lampu jalan raya, menurut Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS). Sebaliknya, apa yang kerap dilakukan pemandu Malaysia, ramai pula yang menyalakan signal kecemasan! Signal kecemasan atau hazard light sepatutnya digunakan ketika waktu kecemasan untuk memberi isyarat bahawa kenderaan yang dipandu sedang menghadapi masalah dan pemandu perlu memperlahankan kenderaan sebelum berhenti di tepi jalan. Pendek kata, jika anda sedang memandu dan menempuh hujan lebat sehingga tidak nampak jalan di hadapan anda, juga kelajuan kenderaan telah berkurang sehingga 40 km/j, anda seharusnya memasang lampu kabus depan dan belakang, bukannya hazard light! Lampu kabus tidak boleh dipasang selain daripada situasi di atas, kerana anda mungkin berdepan saman jika menyalahguna lampu kabus kenderaan. Penyalahgunaan lampu kabus Sakit hati dengan pemandu yang menyalahguna fungsi lampu kabus kereta? Anda boleh buat aduan secara rasmi ke aduantrafik@jpj.gov.my. Penyalahgunaan lampu kabus boleh menerima hukuman melalui Seksyen 119 Akta Pengangkutan Jalan 1987, dimana anda boleh didenda sebanyak RM2,000 atau dipenjara tidak lebih enam bulan. Sebarkan fungsi sebenar lampu kabus kepada mereka yang ‘bodoh sombong’ di sekeliling anda supaya kita semua menjadi pengguna jalan raya yang bijak, okay! ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 lampu kabus fog lamp jabatan pengangkutan jalan malaysia JPJ MIROS 打印 相关文章 MIROS and MARii Officially Make A Pact To Improve Road Safety In Malaysia 所有资讯 Adam Aubrey | January 07日, 2021 The MoU signing between MIROS and MARii is a good step forward in improving road safety in Malaysia.To help improve vehicle safety in Malaysia, ... How Would You Improve Driving Standards In Malaysia? Bring Back Kejara? 汽车专题 Chris Aaron | August 17日, 2015 It’s a pair of simple questions that we pose to you today: what do you think makes Malaysians such bad drivers (a good majority, at least), and how ... MIROS And 3M Launch Regional Road Safety Award 所有资讯 Siew Weng | April 05日, 2018 Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) together with 3M Malaysia, the global science company with a rich history of road safety ... MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | May 29日, 2021 Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa ... 留言
Panduan Bagi Yang Kurang Akal: Fungsi Sebenar Lampu Kabus Kereta 车主指南 Nabihah Md Rosdi | November 22日, 2021 05:28 PM Tahukah anda fungsi sebenar lampu kabus kenderaan anda dan bilakah masa sesuai untuk menggunakannya? Baru-baru ini, penulis ada berkongsi tentang bahaya lampu silau kenderaan yang mengakibatkan buta sebentar dan kebanyakan komen menyentuh tentang lampu kabus atau fog lamp yang turut mengundang sumpah seranah pengguna jalan raya. Kenapa? Terdapat segelintir pemandu yang memasang lampu kabus ketika waktu malam dan mengundang silau keterlaluan kepada pemandu lain di belakang kenderaan tersebut. Pelbagai alasan yang diberi, ada yang ‘bodoh sombong’ mengatakan lampu kabus memang dipasang pada waktu malam supaya kereta lain tidak menyondol keretanya. Ada juga berpendapat lampu kabus seperti lampu ekstra untuk penggunaan waktu malam, jadi buat apa ada lampu kabus kalau tak dipasang kan? Kenapa kereta ada lampu kabus? Untuk pengetahuan anda, lampu kabus adalah komponen yang wajib dipasang pada kereta untuk melepasi ujian Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) yang dilakukan pasukan Bahagian Kejuruteraan Automotif di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), sebelum layak dijual di Malaysia. Syarat lampu kabus depan dan belakang sudah diwartakan dan dilaksanakan sejak 1 Januari 2015 di bawah peraturan R19 dan R38 dalam senarai 100 Peraturan UN (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu). Ini ditulis dalam Garis Panduan Kelulusan Jenis Kenderaan (Pindaan) 2017. Lampu kabus adalah salah satu spesifikasi wajib bagi kenderaan di negara-negara Eropah. Keadaan cuaca berkabus ketika musim sejuk atau melalui kawasan pergunungan di sana memerlukan pemandu memasang lampu kabus depan dan belakang bagi memastikan kenderaan mereka dapat dilihat oleh kenderaan lain. Justeru, kebanyakan pengeluar kenderaan di Malaysia memilih untuk tidak mengubah spesifikasi asal, selaras peraturan spesifikasi lampu seperti ditetapkan piawaian Kesatuan Eropah (EU) yang turut dilaksanakan di negara kita. Waktu sesuai memasang lampu kabus Di Malaysia, kondisi jalan tidak baik seperti hujan lebat, kabus tebal, keadaan berasap seperti debu atau jerebu dan seumpamanya, pemandu seharusnya menyalakan lampu kabus depan dan belakang. Namun bagitu, ketika hujan lebat, anda tidak perlu membuka lampu kabus melainkan jarak penglihatan menjadi terlalu terhad sehingga kurang dari 400 meter atau tiga tiang lampu jalan raya, menurut Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS). Sebaliknya, apa yang kerap dilakukan pemandu Malaysia, ramai pula yang menyalakan signal kecemasan! Signal kecemasan atau hazard light sepatutnya digunakan ketika waktu kecemasan untuk memberi isyarat bahawa kenderaan yang dipandu sedang menghadapi masalah dan pemandu perlu memperlahankan kenderaan sebelum berhenti di tepi jalan. Pendek kata, jika anda sedang memandu dan menempuh hujan lebat sehingga tidak nampak jalan di hadapan anda, juga kelajuan kenderaan telah berkurang sehingga 40 km/j, anda seharusnya memasang lampu kabus depan dan belakang, bukannya hazard light! Lampu kabus tidak boleh dipasang selain daripada situasi di atas, kerana anda mungkin berdepan saman jika menyalahguna lampu kabus kenderaan. Penyalahgunaan lampu kabus Sakit hati dengan pemandu yang menyalahguna fungsi lampu kabus kereta? Anda boleh buat aduan secara rasmi ke aduantrafik@jpj.gov.my. Penyalahgunaan lampu kabus boleh menerima hukuman melalui Seksyen 119 Akta Pengangkutan Jalan 1987, dimana anda boleh didenda sebanyak RM2,000 atau dipenjara tidak lebih enam bulan. Sebarkan fungsi sebenar lampu kabus kepada mereka yang ‘bodoh sombong’ di sekeliling anda supaya kita semua menjadi pengguna jalan raya yang bijak, okay! ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 lampu kabus fog lamp jabatan pengangkutan jalan malaysia JPJ MIROS
MIROS and MARii Officially Make A Pact To Improve Road Safety In Malaysia 所有资讯 Adam Aubrey | January 07日, 2021 The MoU signing between MIROS and MARii is a good step forward in improving road safety in Malaysia.To help improve vehicle safety in Malaysia, ...
How Would You Improve Driving Standards In Malaysia? Bring Back Kejara? 汽车专题 Chris Aaron | August 17日, 2015 It’s a pair of simple questions that we pose to you today: what do you think makes Malaysians such bad drivers (a good majority, at least), and how ...
MIROS And 3M Launch Regional Road Safety Award 所有资讯 Siew Weng | April 05日, 2018 Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) together with 3M Malaysia, the global science company with a rich history of road safety ...
MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | May 29日, 2021 Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa ...