GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 汽车专题 Mana Lebih Jimat - Kos Penyelenggaraan EV Atau Enjin Konvensional? Mana Lebih Jimat - Kos Penyelenggaraan EV Atau Enjin Konvensional? 汽车专题 Nabihah Md Rosdi | December 06日, 2021 09:09 AM Benarkah kos penyelenggaraan kenderaan elektrik (EV) lebih murah jika dibandingkan dengan kenderaan enjin konvensional seperti petrol dan diesel? Pembentangan Bajet 2022 yang lalu tentang pengecualian penuh duti import, duti eksais dan cukai jualan bagi EV dilihat sebagai satu langkah progresif ke arah negara neutral karbon menjelang 2050, sekaligus dapat melonjakkan potensi kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. Persoalannya, adakah rakyat Malaysia sudah bersedia untuk memiliki kereta elektrik dan jika ya, mana lebih jimat – EV atau enjin konvensional? Kebanyakan pemilik kereta sudah biasa dengan rutin pemeriksaan dan penyelenggaraan berkala, sama ada setiap 5,000km atau 10,000km. Setiap kali servis kereta, ada beberapa komponen wajib ditukar seperti minyak enjin, pemeriksaan sistem bahan api dan juga sistem transmisi. Penyelenggaraan kenderaan EV pula nampak lebih mudah dan bersifat ‘mesra poket’ disebabkan hanya beberapa komponen mekanikal perlu dijaga berbanding kenderaan enjin konvensional. Laporan daripada penganalisis Consumer Reports, Chris Harto mendapati pemilik EV di Amerika Syarikat mampu jimat 50 peratus kos baik pulih dan penyelenggaraan berbanding pemilik kenderaan pembakaran dalaman atau internal combustion engine (ICE). Kajian itu dibuat dengan pengumpulan data pada 2019 dan 2020 membabitkan beribu unit kenderaan yang digunakan sehingga jarak 200,000 batu atau 321,000km. Statistik Consumer Reports mendapati kos purata penyelenggaraan dan baik pulih EV dan kenderaan ICE untuk jarak setiap batu atau 1.6km adalah seperti berikut: EV: 0.03 USD (RM0.12) ICE: 0.06 USD (RM0.25) Kajian tersebut mendapati unit trenkuasa yang lebih ringkas dan faktor tidak perlu tukar minyak enjin secara berkala adalah penyebab utama kos penyelenggaraan EV lebih rendah berbanding enjin diesel atau petrol. Dalam sesebuah EV, motor elektrik digunakan mengandungi dua bahagian utama iaitu komponen bergerak (rotor) dan komponen jana kuasa statik (stator). Kedua-dua komponen itu mempunyai jangka hayat lebih baik dan aspek penjagaan cuma membabitkan kerja-kerja pembersihan, pemeriksaan, tambahan bahan pelincir pada bebola besi (bearing) selain pemeriksaan wayar elektrik. Selain unit motor, ada dua lagi komponen penting pada EV iaitu sistem kotak gear dan pek bateri yang tidak memerlukan kerja-kerja penyelenggaraan rumit. Mungkin sekadar penukaran minyak kotak gear atau cecair penyejuk untuk sistem penyejukan bateri. Sebagai tambahan, kebanyakan pengeluar EV menawarkan polisi waranti antara 8 hingga 10 tahun atau sejauh 160,000km untuk bateri. Ini mengurangkan rasa bimbang pemilik mengenai daya tahan bateri semasa menggunakan kenderaan EV. Setiap bulan, pemilik EV hanya perlu memeriksa kadar kehausan tayar dan tekanan angin dalam tayar untuk memastikan kereta mereka berada dalam tahap operasi terbaik dan ini juga patut dilakukan untuk kenderaan enjin konvensional. Selain kos penyelenggaraan, adakah kos penggunaan kereta EV lebih jimat berbanding kereta petrol? Andaikan perbandingan antara kereta EV yang menggunakan bateri berkapasiti 62 kW dengan jarak gerak 400km dengan sekali cas penuh, dengan kereta tempatan yang menggunakan petrol. Mengambil kira tarif maksimum TNB 57.10 sen bagi setiap kW (bila anda mengecas EV di rumah, ia pastinya mencecah tarif paling tinggi), ini menjadikan kos untuk mengecas bateri 62 kW dari kosong sehingga penuh adalah RM35.40 dan boleh digunakan untuk 400 km. Hasilnya, 8.9 sen bagi setiap kilometer. Manakala kereta petrol dengan anggaran penggunaan bahan api 15 km/l memerlukan kos 13.9 sen bagi setiap kilometer jika menggunakan minyak RON 95 pada harga RM2.05 seliter. Jadi, dengan perbandingan 8.9 sen bagi EV dan 13.9 sen bagi petrol, ini bermakna kereta EV adalah lebih jimat sebanyak 36 peratus. Namun, ini hanyalah anggaran kasar sahaja kerana kos penggunaan kenderaan adalah berbeza mengikut model dan pelbagai faktor lain. Tepuk dada tanya selera kerana pilihan bergantung pada diri masing-masing. Yang penting, lakukan kajian dan tentukan sendiri kereta mana lebih jimat untuk kegunaan anda. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 Kereta Elektrik EV kereta ev malaysia Bajet 2022 servis kereta ev vs ice 打印 相关文章 Honda Malaysia Fokus Pada Model Hibrid – Belum Rancang Bawa Kereta Elektrik Penuh 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | December 09日, 2021 Bersempena dengan pengumuman pengecualian cukai dan duti bagi kereta elektrik yang diimport sepenuhnya (CBU) bermula tahun hadapan, semakin banyak ... Honda e Kini Di Malaysia – Bayar RM210,000 Dan Ia Milik Anda 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 08日, 2021 Honda e, sebuah kereta elektrik pertama keluaran Honda yang hanya dijual di pasaran Eropah dan Jepun. Tapi siapa sangka kereta elektrik cilik ini ... Perodua Mahu Jual Kereta Elektrik/Hibrid Pada Harga Mampu Milik 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | January 28日, 2022 Menerusi pelan perniagaan Perodua bagi tahun 2022, syarikat itu kini sedang giat dalam melakukan kajian dan pembangunan kenderaan elektrik, ... Tesla Model 3 Smokes BMW At Traffic Light 所有资讯 Adam Aubrey | December 01日, 2021 We all kind of expect electric vehicle performance to be potent, but when seen like this, it really emphasises how much more acceleration power it ... 留言
Mana Lebih Jimat - Kos Penyelenggaraan EV Atau Enjin Konvensional? 汽车专题 Nabihah Md Rosdi | December 06日, 2021 09:09 AM Benarkah kos penyelenggaraan kenderaan elektrik (EV) lebih murah jika dibandingkan dengan kenderaan enjin konvensional seperti petrol dan diesel? Pembentangan Bajet 2022 yang lalu tentang pengecualian penuh duti import, duti eksais dan cukai jualan bagi EV dilihat sebagai satu langkah progresif ke arah negara neutral karbon menjelang 2050, sekaligus dapat melonjakkan potensi kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. Persoalannya, adakah rakyat Malaysia sudah bersedia untuk memiliki kereta elektrik dan jika ya, mana lebih jimat – EV atau enjin konvensional? Kebanyakan pemilik kereta sudah biasa dengan rutin pemeriksaan dan penyelenggaraan berkala, sama ada setiap 5,000km atau 10,000km. Setiap kali servis kereta, ada beberapa komponen wajib ditukar seperti minyak enjin, pemeriksaan sistem bahan api dan juga sistem transmisi. Penyelenggaraan kenderaan EV pula nampak lebih mudah dan bersifat ‘mesra poket’ disebabkan hanya beberapa komponen mekanikal perlu dijaga berbanding kenderaan enjin konvensional. Laporan daripada penganalisis Consumer Reports, Chris Harto mendapati pemilik EV di Amerika Syarikat mampu jimat 50 peratus kos baik pulih dan penyelenggaraan berbanding pemilik kenderaan pembakaran dalaman atau internal combustion engine (ICE). Kajian itu dibuat dengan pengumpulan data pada 2019 dan 2020 membabitkan beribu unit kenderaan yang digunakan sehingga jarak 200,000 batu atau 321,000km. Statistik Consumer Reports mendapati kos purata penyelenggaraan dan baik pulih EV dan kenderaan ICE untuk jarak setiap batu atau 1.6km adalah seperti berikut: EV: 0.03 USD (RM0.12) ICE: 0.06 USD (RM0.25) Kajian tersebut mendapati unit trenkuasa yang lebih ringkas dan faktor tidak perlu tukar minyak enjin secara berkala adalah penyebab utama kos penyelenggaraan EV lebih rendah berbanding enjin diesel atau petrol. Dalam sesebuah EV, motor elektrik digunakan mengandungi dua bahagian utama iaitu komponen bergerak (rotor) dan komponen jana kuasa statik (stator). Kedua-dua komponen itu mempunyai jangka hayat lebih baik dan aspek penjagaan cuma membabitkan kerja-kerja pembersihan, pemeriksaan, tambahan bahan pelincir pada bebola besi (bearing) selain pemeriksaan wayar elektrik. Selain unit motor, ada dua lagi komponen penting pada EV iaitu sistem kotak gear dan pek bateri yang tidak memerlukan kerja-kerja penyelenggaraan rumit. Mungkin sekadar penukaran minyak kotak gear atau cecair penyejuk untuk sistem penyejukan bateri. Sebagai tambahan, kebanyakan pengeluar EV menawarkan polisi waranti antara 8 hingga 10 tahun atau sejauh 160,000km untuk bateri. Ini mengurangkan rasa bimbang pemilik mengenai daya tahan bateri semasa menggunakan kenderaan EV. Setiap bulan, pemilik EV hanya perlu memeriksa kadar kehausan tayar dan tekanan angin dalam tayar untuk memastikan kereta mereka berada dalam tahap operasi terbaik dan ini juga patut dilakukan untuk kenderaan enjin konvensional. Selain kos penyelenggaraan, adakah kos penggunaan kereta EV lebih jimat berbanding kereta petrol? Andaikan perbandingan antara kereta EV yang menggunakan bateri berkapasiti 62 kW dengan jarak gerak 400km dengan sekali cas penuh, dengan kereta tempatan yang menggunakan petrol. Mengambil kira tarif maksimum TNB 57.10 sen bagi setiap kW (bila anda mengecas EV di rumah, ia pastinya mencecah tarif paling tinggi), ini menjadikan kos untuk mengecas bateri 62 kW dari kosong sehingga penuh adalah RM35.40 dan boleh digunakan untuk 400 km. Hasilnya, 8.9 sen bagi setiap kilometer. Manakala kereta petrol dengan anggaran penggunaan bahan api 15 km/l memerlukan kos 13.9 sen bagi setiap kilometer jika menggunakan minyak RON 95 pada harga RM2.05 seliter. Jadi, dengan perbandingan 8.9 sen bagi EV dan 13.9 sen bagi petrol, ini bermakna kereta EV adalah lebih jimat sebanyak 36 peratus. Namun, ini hanyalah anggaran kasar sahaja kerana kos penggunaan kenderaan adalah berbeza mengikut model dan pelbagai faktor lain. Tepuk dada tanya selera kerana pilihan bergantung pada diri masing-masing. Yang penting, lakukan kajian dan tentukan sendiri kereta mana lebih jimat untuk kegunaan anda. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 Kereta Elektrik EV kereta ev malaysia Bajet 2022 servis kereta ev vs ice
Honda Malaysia Fokus Pada Model Hibrid – Belum Rancang Bawa Kereta Elektrik Penuh 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | December 09日, 2021 Bersempena dengan pengumuman pengecualian cukai dan duti bagi kereta elektrik yang diimport sepenuhnya (CBU) bermula tahun hadapan, semakin banyak ...
Honda e Kini Di Malaysia – Bayar RM210,000 Dan Ia Milik Anda 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 08日, 2021 Honda e, sebuah kereta elektrik pertama keluaran Honda yang hanya dijual di pasaran Eropah dan Jepun. Tapi siapa sangka kereta elektrik cilik ini ...
Perodua Mahu Jual Kereta Elektrik/Hibrid Pada Harga Mampu Milik 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | January 28日, 2022 Menerusi pelan perniagaan Perodua bagi tahun 2022, syarikat itu kini sedang giat dalam melakukan kajian dan pembangunan kenderaan elektrik, ...
Tesla Model 3 Smokes BMW At Traffic Light 所有资讯 Adam Aubrey | December 01日, 2021 We all kind of expect electric vehicle performance to be potent, but when seen like this, it really emphasises how much more acceleration power it ...