Kereta Elektrik – Chery Rancang Lancarkan EQ1 Micro BEV Secara CKD Di Malaysia Pada 2022

所有资讯

Pengeluar automotif China, Chery mempunyai rancangan untuk melancarkan kereta elektrik cilik miliknya di Malaysia pada tahun 2022.


Jurucakap antarabangsa syarikat yang berpengkalan di Wuhu, Wilayah Anhui itu memberitahu media bahawa mereka amat berminat untuk merebut manfaat daripada insentif cukai untuk kenderaan elektrik di bawah Bajet 2022.

Di China, meskipun Chery EQ1 ini dikenali sebagai ‘semut kecil’, namun ia merupakan juara dari segi jualan dalam segmen mikro BEV di sana. Menurut jurucakap itu, EQ1 dijual pada harga 60,000 hingga 70,000 yuan (RM39,839 hingga RM46,479) di China.

Model mikro BEV terlaris di China ini terkenal sebagai kenderaan elektrik tulen beraluminium penuh yang menggabungkan reka bentuk yang menarik, keselamatan, kepintaran serta menetapkan penanda aras baharu dalam pasaran kenderaan elektrik di China. Disebabkan itu, Chery akan mencuba sebaik mungkin untuk membawa model ini ke Malaysia pada tahun hadapan, jelas jurucakapnya.

Menariknya, Chery tidak merancang untuk membawa kenderaan itu masuk ke Malaysia sebagai kenderaan import atau CBU, tetapi mereka kini sedang giat mengadakan perbincangan dengan beberapa pihak yang berpotensi untuk dijadikan rakan kongsi bagi melakukan pemasangan secara CKD di Malaysia.

“Kami pastinya mahukan operasi CKD di Malaysia yang akan menjadi hub untuk eksport ke pasaran Asean dan pasaran lain yang menggunakan pemanduan di sebelah kanan," kata jurucakap itu.

Kereta cilik 2 pintu ini menawarkan 4 tempat duduk dengan badan aluminium penuh, motor elektrik 55kw yang boleh memecut ke 50km/j dalam 5 saat, dan mencapai kelajuan tertinggi 120 km/j.

EQ1 ditawarkan dalam 2 pilihan jarak perjalanan iaitu 301km dan 408km, berdasarkan New European Driving Cycle (NEDC). Chery mendapatkan sumber bateri daripada pembekal bateri seperti CATL serta pek bateri yang dibangunkan sendiri yang dikatakan paling cekap dalam penggunaan tenaga. Chery juga telah membangunkan teknologi seperti keseimbangan inisiatif bateri dan pengecasan voltan untuk sistem bateri mereka.

Sementara itu, motor elektriknya pula diperoleh daripada kerjasama bersama Chery Yaskawa Electric Drive System Co Ltd, di mana produknya dikatakan lebih cekap dan 22% lebih ringan daripada pesaingnya.

Dari segi kawalan elektronik, Chery telah membangunkan unit kawalan kenderaan (VCU) yang bertindak untuk memantau keadaan bateri dan motor kenderaan dengan lebih tepat bagi memastikan prestasi kenderaan yang lebih baik dari segi kuasa, keselamatan dan tenaga kitaran semula.

Sejak dilancarkan pada 2017, EQ1 telah melalui 4 edisi dan telah memenangi beberapa pengiktirafan kelas pertama di China seperti:

  • model elektrik tulen yang dibangunkan secara sendiri pertama,
  • model elektrik tulen pertama yang dibina dengan badan aluminium ringan,
  • model elektrik tulen 2 pintu-4 tempat duduk dengan jarak pemanduan melebihi 300km pertama,
  • model elektrik tulen pertama dengan fungsi tempat letak kenderaan automatik

Di bahagian dalam, kereta elektrik ini menerima paparan LCD bersaiz 10-inci dengan teknologi interaksi suara AI.

Di bawah Bajet 2022 Malaysia, insentif pelepasan cukai yang diberikan termasuklah pelepasan cukai individu sehingga RM2,500 untuk pembelian, pemasangan, sewa dan yuran langganan untuk kemudahan pengecasan EV selama dua tahun (2022 dan 2023).

Malah kenderaan elektrik juga akan mendapat pengecualian cukai jalan sehingga 100%. Bagi kenderaan elektrik yang diimport atau dibina sepenuhnya (CBU), ia akan mendapat pengecualian duti import dan eksais penuh selama 2 tahun (2022 dan 2023).

Manakala bagi kenderaan elektrik yang dipasang secara tempatan (CKD) pula akan mendapat pengecualian duti import dan eksais penuh serta pengecualian cukai jualan selama 4 tahun (2022 hingga akhir 2025).

Syarikat China ini turut mengeluarkan kenyataan bahawa mereka mempunyai 5 pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) di dunia, dengan lebih 5,000 kakitangan. Di bawah strategi "Chery Lion", syarikat itu merancang untuk mengoptimumkan susun atur kitaran hayat penuh pintar bagi R&D, pembuatan, pemasaran dan perkhidmatan serta pengeluaran besar-besaran dan pelancaran teknologi pemanduan autonomi Tahap 2.5.

Setakat ini, produk syarikat ini sudah tersedia di lebih 80 negara dan wilayah. Chery juga telah mempunyai 10 kilang di luar negara dan lebih daripada 1,500 pengedar dan cawangan perkhidmatan di luar negara, dengan jumlah pengguna di seluruh dunia sebanyak 9.8 juta. 1.9 juta daripada pengguna tersebut merupakan pengguna di luar China.

Ia membuatkan Chery diiktiraf sebagai pengeksport kereta penumpang terkemuka di China selama 18 tahun berturut-turut. Jurucakap Chery itu turut menambah bahawa Chery juga sedang meninjau untuk melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) Tiggo 4 Pro di Malaysia, dan mungkin Tiggo 7 dan 8 Pro.

Jika kereta elektrik ini dilancarkan di Malaysia dan dijual pada sekitar RM40k-RM50k, mungkin ia bakal menjadi permulaan yang baik sebagai kereta elektrik mampu milik bagi rakyat Malaysia yang mahu perlahan-lahan melangkah ke arah penggunaan kereta elektrik di masa hadapan.

相关标签

chery EQ1 micro BEV Kereta Elektrik EV china CKD 2022

Author

精选最新消息