Kementerian Pengangkutan Kaji Isu Alat Ganti Proton X70, X50
所有资讯Masalah kekurangan alat ganti terutamanya bagi model Proton X70 dan Proton X50 yang berlanjutan sejak tahun lalu kini telah mendapat perhatian daripada Kementerian Pengangkutan.
Kementerian Pengangkutan telah mengambil maklum mengenai isu berkenaan setelah menerima kunjungan daripada Persatuan Peniaga Alat Ganti Kejuruteraan Dan Kenderaan Selangor Dan Wilayah Persekutuan (EMPTA) yang menyuarakan tentang beberapa isu yang dihadapi oleh lebih 1,100 syarikat di bawah naungannya yang terlibat dalam perdagangan alat ganti kenderaan.
Antara Isu Yang Dibangkitkan
Pertemuan itu membangkitkan isu seperti:
- Kesukaran bagi mendapatkan pensijilan E-mark, Kod HS,
- Permohonan Kelulusan Jenis Komponen (CTA)
- Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA)
Sijil E-mark
Kesemua alat ganti kenderaan yang dibekalkan di Malaysia memerlukan pensijilan E-mark bagi mematuhi peraturan UNECE. Namun menurut EMPTA, terdapat kesukaran untuk mendapatkan sijil tersebut bagi alat ganti X70 dan X50.
Ini kerana alat ganti yang dibekalkan di China tidak mempunyai E-mark kerana bukan dibina untuk Malaysia. Susulan itu, penggunaan alat ganti tersebut pada X70 atau X50 akan menyalahi undang-undang.
Jika pesanan dibuat terus kepada Proton, syarikat kereta nasional itu sendiri sedang menghadapi masalah kekurangan alat ganti buat masa ini.
Bengkel Luar Tak Boleh Baiki X70, X50
Menurut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong, EMPTA turut menyuarakan kebimbangan terhadap penjual dan pemilik kedai alat ganti luar yang tidak dapat membekalkan alat ganti dan perkhidmatan untuk membaiki model Proton X50 dan X70.
Ini kerana kedua-dua model tersebut perlu dibaiki melalui pusat servis bertauliah oleh Proton bagi mengelakkan daripada perlindungan waranti terbatal.
Walau bagaimanapun, pusat servis Proton juga berdepan masalah kekurangan alat ganti yang mencukupi sehingga pelanggan perlu menunggu sehingga berbulan-bulan untuk membaiki kereta mereka.
Terdahulu, Proton telah menyatakan bahawa mereka sedang menguruskan masalah tersebut dan mensasarkan untuk mempunyai stok alat ganti utama yang mencukupi menjelang hujung bulan ini.
Waranti Bersifat Anti-Persaingan?
Wee berkata kementerian turut akan melihat sama ada isu yang diketengahkan ini melanggar mana-mana peraturan persaingan atau mengurangkan hak pembaikan bagi pemilik model ini.
Kementerian Pengangkutan bakal mengadakan sesi perbincangan selanjutnya dengan industri perniagaan dan turut mengalu-alukan lebih banyak sesi dialog bagi membincangkan isu-isu semasa yang timbul berkaitan industri automotif dan alat ganti kenderaan.
Sebagai pemilik kereta, adakah anda merasakan bahawa tindakan untuk menghantar kenderaan baharu di pusat servis bertauliah sahaja bersifat anti persaingan?
Di Eropah, pemilik kereta diberi pilihan untuk menyelenggara kereta di bengkel luar atau pusat servis yang disyorkan pihak pengeluar. Namun alat ganti serta juruteknik yang digunakan oleh bengkel luar perlu diiktiraf oleh pengeluar terlebih dahulu.
Persoalannya, adakah Malaysia turut akan mengikut jejak yang sama?