GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 所有资讯 Industri Automotif Kekurangan Pekerja – Jejas Ekosistem Pembuatan Automotif Nasional (NAM) Industri Automotif Kekurangan Pekerja – Jejas Ekosistem Pembuatan Automotif Nasional (NAM) 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | April 04日, 2022 03:56 PM Industri pembuatan automotif Malaysia sedang menghadapi isu kekurangan pekerja yang meruncing dan situasi ini boleh menjejaskan ekosistem pembuatan automotif nasional (NAM) jika tidak diselesaikan segera. Berdasarkan laporan Berita Harian, Presiden Persatuan Penjual Proton, Datuk Dr Wan Mohamed Wan Embong, berkata ekosistem NAM mungkin musnah dengan kehilangan lebih 500,000 pekerjaan dan menghapuskan sehingga 4.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara sekiranya isu tenaga kerja dalam industri ini tidak ditangani segera. Akibat Kekurangan Tenaga Kerja Kekurangan pekerja yang teruk akan menjejaskan pemulihan ekonomi bagi industri automotif dan menyebabkan berlakunya pemberhentian kerja serta pengeluaran kurang daripada cukup untuk memenuhi permintaan atau kurang daripada jumlah biasa di peringkat pengeluar peralatan tulen. "Situasi semasa yang dihadapi oleh industri disebabkan vendor tidak mempunyai pekerja yang mencukupi dan mereka tidak dapat menghasilkan alat ganti. Vendor lain juga turut terjejas, justeru pengeluaran tidak dapat bergerak mengikut sasaran," katanya. Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan ramai pembeli kereta menunggu lebih lama untuk kenderaan mereka selepas pesanan dibuat dengan tempoh menunggu maksimum selama empat bulan selain kos tenaga kerja juga meningkat daripada RM80 sehari pada tahun lepas kepada RM125 sehari sekarang. Selain kekurangan tenaga kerja, banyak vendor turut menghadapi kekurangan modal untuk beroperasi dengan cekap berikutan krisis ekonomi, kesihatan dan persekitaran yang berpanjangan seperti COVID-19, banjir kilat serta susut nilai ringgit terutama sejak setahun lepas. "Mereka mencatatkan perolehan lebih rendah disebabkan gangguan rantaian bekalan yang berterusan termasuk henti kerja operasi ekoran pandemik dan kekurangan bekalan bahan mentah," katanya. Justeru, beliau mencadangkan kerajaan mempertimbangkan penyediaan pinjaman mudah berjumlah RM250 juta dengan faedah kurang daripada dua peratus untuk vendor agar mereka dapat terus beroperasi dan menyelamatkan seluruh ekosistem ini. Pengambilan Pekerja Asing Tanpa Izin Menurut Wan Mohamed, Malaysia sepatutnya membenarkan pengambilan pekerja asing tanpa berlengah lagi dan mengurangkan kos penentukuran semula bagi kira-kira tiga hingga lima juta pekerja asing tanpa izin untuk menangani kekurangan itu. Beliau berkata, kos semasa untuk pembenaran di sisi undang-undang ke atas seorang pendatang asing tanpa izin adalah RM4,500, dan ia sangat mahal terutama ketika syarikat sedang bergelut untuk pulih daripada pandemik COVID-19, sekatan pergerakan dan banjir, baru-baru ini. Pada masa sama, katanya pengambilan pekerja asing oleh ekosistem pembuatan automotif tidak menghalang penduduk tempatan daripada peluang pekerjaan walaupun kebanyakan mereka sering meletakkan jawatan dalam tempoh enam hingga 12 bulan selepas diambil bekerja. Perkerja Tempatan Tak Minat Kerja Dalam Industri? Sementara itu, Presiden Persatuan Pembekal Perodua, Musa Zahidin Ahmad Zaidee, berkata industri ini telah dilengkapi dengan kemudahan latihan untuk pekerja terutama bagi penduduk tempatan, malangnya, ramai daripada mereka berhenti hanya dalam beberapa bulan. Ini memberi cabaran kerana vendor perlu memberi kemahiran tambahan kepada pekerja dan meningkatkan pengeluaran bagi memenuhi permintaan. "Kita juga perlu ingat bahawa kos pengambilan pekerja asing tidak murah kerana ia bertambah mahal dengan perbelanjaan penginapan, levi serta permit. Inilah sebabnya mengapa pembenaran pekerja asing tanpa izin di sisi undang-undang adalah penting," katanya. Beliau berkata, lebih-lebih lagi industri pembuatan automotif memerlukan 100 peratus operasi untuk membina sebuah kereta yang mempunyai 20,000 hingga 25,000 komponen secara keseluruhan. "Walaupun jika 0.1 peratus daripada pembekal tidak dapat beroperasi, seluruh barisan pengeluaran yang membabitkan ribuan pekerja tidak akan dapat menyempurnakan kereta berkenaan. Ini adalah isu serius yang kita hadapi sekarang," katanya. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 industri automotif kurang pekerja tenaga kerja Pembuatan Automotif Nasional (NAM) Proton perodua 打印 相关文章 Slowing Economy Impacting Proton and Perodua Hardest 所有资讯 Hans | November 03日, 2015 As Malaysia’s economy slows and consumers hold back on discretionary purchases like a new car, national brands are feeling the ill effects of our ... Perodua Offers to Supply Engines and Transmission to Proton 所有资讯 Kon | July 26日, 2016 Perodua has offered to supply its range of engines and transmissions for use in Proton models, President and CEO Datuk Aminar Rashid Salleh ... Perodua Sets Its Eyes On India, May Establish Facility Locally 所有资讯 Gokul | March 07日, 2019 News has emerged that Perodua may establish a facility in India to sell its products locally and as a base to target other markets.According to a ... Excise Duty Unchanged; Government In A Bind After Promising Lower Car Prices Live Life Drive Hans | November 19日, 2015 The Malaysia Automotive Institute (MAI) clarified yesterday that there will be no change in Malaysia's excise duty structure for motor vehicles. ... 留言
Industri Automotif Kekurangan Pekerja – Jejas Ekosistem Pembuatan Automotif Nasional (NAM) 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | April 04日, 2022 03:56 PM Industri pembuatan automotif Malaysia sedang menghadapi isu kekurangan pekerja yang meruncing dan situasi ini boleh menjejaskan ekosistem pembuatan automotif nasional (NAM) jika tidak diselesaikan segera. Berdasarkan laporan Berita Harian, Presiden Persatuan Penjual Proton, Datuk Dr Wan Mohamed Wan Embong, berkata ekosistem NAM mungkin musnah dengan kehilangan lebih 500,000 pekerjaan dan menghapuskan sehingga 4.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara sekiranya isu tenaga kerja dalam industri ini tidak ditangani segera. Akibat Kekurangan Tenaga Kerja Kekurangan pekerja yang teruk akan menjejaskan pemulihan ekonomi bagi industri automotif dan menyebabkan berlakunya pemberhentian kerja serta pengeluaran kurang daripada cukup untuk memenuhi permintaan atau kurang daripada jumlah biasa di peringkat pengeluar peralatan tulen. "Situasi semasa yang dihadapi oleh industri disebabkan vendor tidak mempunyai pekerja yang mencukupi dan mereka tidak dapat menghasilkan alat ganti. Vendor lain juga turut terjejas, justeru pengeluaran tidak dapat bergerak mengikut sasaran," katanya. Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan ramai pembeli kereta menunggu lebih lama untuk kenderaan mereka selepas pesanan dibuat dengan tempoh menunggu maksimum selama empat bulan selain kos tenaga kerja juga meningkat daripada RM80 sehari pada tahun lepas kepada RM125 sehari sekarang. Selain kekurangan tenaga kerja, banyak vendor turut menghadapi kekurangan modal untuk beroperasi dengan cekap berikutan krisis ekonomi, kesihatan dan persekitaran yang berpanjangan seperti COVID-19, banjir kilat serta susut nilai ringgit terutama sejak setahun lepas. "Mereka mencatatkan perolehan lebih rendah disebabkan gangguan rantaian bekalan yang berterusan termasuk henti kerja operasi ekoran pandemik dan kekurangan bekalan bahan mentah," katanya. Justeru, beliau mencadangkan kerajaan mempertimbangkan penyediaan pinjaman mudah berjumlah RM250 juta dengan faedah kurang daripada dua peratus untuk vendor agar mereka dapat terus beroperasi dan menyelamatkan seluruh ekosistem ini. Pengambilan Pekerja Asing Tanpa Izin Menurut Wan Mohamed, Malaysia sepatutnya membenarkan pengambilan pekerja asing tanpa berlengah lagi dan mengurangkan kos penentukuran semula bagi kira-kira tiga hingga lima juta pekerja asing tanpa izin untuk menangani kekurangan itu. Beliau berkata, kos semasa untuk pembenaran di sisi undang-undang ke atas seorang pendatang asing tanpa izin adalah RM4,500, dan ia sangat mahal terutama ketika syarikat sedang bergelut untuk pulih daripada pandemik COVID-19, sekatan pergerakan dan banjir, baru-baru ini. Pada masa sama, katanya pengambilan pekerja asing oleh ekosistem pembuatan automotif tidak menghalang penduduk tempatan daripada peluang pekerjaan walaupun kebanyakan mereka sering meletakkan jawatan dalam tempoh enam hingga 12 bulan selepas diambil bekerja. Perkerja Tempatan Tak Minat Kerja Dalam Industri? Sementara itu, Presiden Persatuan Pembekal Perodua, Musa Zahidin Ahmad Zaidee, berkata industri ini telah dilengkapi dengan kemudahan latihan untuk pekerja terutama bagi penduduk tempatan, malangnya, ramai daripada mereka berhenti hanya dalam beberapa bulan. Ini memberi cabaran kerana vendor perlu memberi kemahiran tambahan kepada pekerja dan meningkatkan pengeluaran bagi memenuhi permintaan. "Kita juga perlu ingat bahawa kos pengambilan pekerja asing tidak murah kerana ia bertambah mahal dengan perbelanjaan penginapan, levi serta permit. Inilah sebabnya mengapa pembenaran pekerja asing tanpa izin di sisi undang-undang adalah penting," katanya. Beliau berkata, lebih-lebih lagi industri pembuatan automotif memerlukan 100 peratus operasi untuk membina sebuah kereta yang mempunyai 20,000 hingga 25,000 komponen secara keseluruhan. "Walaupun jika 0.1 peratus daripada pembekal tidak dapat beroperasi, seluruh barisan pengeluaran yang membabitkan ribuan pekerja tidak akan dapat menyempurnakan kereta berkenaan. Ini adalah isu serius yang kita hadapi sekarang," katanya. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 industri automotif kurang pekerja tenaga kerja Pembuatan Automotif Nasional (NAM) Proton perodua
Slowing Economy Impacting Proton and Perodua Hardest 所有资讯 Hans | November 03日, 2015 As Malaysia’s economy slows and consumers hold back on discretionary purchases like a new car, national brands are feeling the ill effects of our ...
Perodua Offers to Supply Engines and Transmission to Proton 所有资讯 Kon | July 26日, 2016 Perodua has offered to supply its range of engines and transmissions for use in Proton models, President and CEO Datuk Aminar Rashid Salleh ...
Perodua Sets Its Eyes On India, May Establish Facility Locally 所有资讯 Gokul | March 07日, 2019 News has emerged that Perodua may establish a facility in India to sell its products locally and as a base to target other markets.According to a ...
Excise Duty Unchanged; Government In A Bind After Promising Lower Car Prices Live Life Drive Hans | November 19日, 2015 The Malaysia Automotive Institute (MAI) clarified yesterday that there will be no change in Malaysia's excise duty structure for motor vehicles. ...