Huawei Lancar AITO M5 – SUV Hibrid Pintar Dengan Ekosistem HarmonyOS

所有资讯

Syarikat teknologi gergasi China, Huawei kembali mendapatkan semula momentumnya yang terbantut akibat sekatan besar-besaran oleh Amerika Syarikat dengan meneruskan kepelbagaian produknya termasuk menghasilkan kenderaan elektrik dengan kerjasama pembuat kereta, Seres.


Pada 23 Disember 2021, Huawei telah melancarkan kereta hibrid pintar baharu iaitu sebuah SUV bersaiz sederhana yang dinamakan AITO M5. Ia merupakan model pertama daripada siri AITO yang disertakan dengan perisian sistem, reka bentuk perindustrian, teknologi kejuruteraan, ekosistem HarmonyOS dan banyak lagi.

Matlamat AITO M5 adalah untuk mencabar kedudukan Tesla Model Y, pilihan yang sangat popular di pasaran China. Richard Yu, Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan perniagaan pengguna Huawei, berkata M5 menawarkan kuasa dan julat puncak yang unggul berbanding Model Y kerana menggunakan elektrik dan petrol.

Ini jelas sekali bukan perbandingan yang adil memandangkan M5 akan mendapat manfaat daripada tangki penuh petrolnya apabila kehabisan bateri. Tambah Yu, pemilik boleh mengenalpasti sama ada ia premium atau tidak dengan bunyinya.

Huawei turut membawakan konsep reka bentuk industri yang ringkas dan ekstrem pada AITO M5 ini. Reka bentuk bahagian luarnya kelihatan mewah dan padat, manakala bahagian dalamannya kelihatan luas dan selesa. Kabinnya dilengkapi dengan kokpit pintar HarmonyOS dan kereta ini boleh disambungkan dengan peranti pintar lain Huawei yang lain dengan lancar.

Huawei turut menyatakan bahawa AITO M5 ditawarkan dengan deria canggih dan fungsi pintar melepasi semua model dan syarikat kereta seperti:

  • Level 2 bantuan pemanduan pintar ADAS
  • HarmonyOS smart split screen
  • One-key transfer
  • Kunci kereta tanpa sensor Bluetooth menggunakan jam tangan Huawei dengan teknologi NFC
  • Pengecaman muka 3D
  • Log masuk automatik ke HUAWEI ID
  • Pertukaran informasi pemanduan automatik
  • Sistem navigasi yang dikemaskini mengikut waktu sebenar
  • Bantuan suara offline
  • Sokongan untuk tema telefon mudah alih dan kereta.

Huawei berkata dengan bantuan kuasa pengkomputeran dan sistem pengendalian yang berkuasa melalui pembelajaran AI berterusan dan peningkatan OTA yang optimum, kenderaan dengan teknologi HarmonyOS boleh memenuhi keperluan pengguna untuk peningkatan pengalaman pintar berdasarkan senario dan pengalaman peribadi pemilik.

AITO M5 dilaporkan akan ditawarkan dalam 6 pilihan warna seperti ceramic white, pine frost green, ice crystal gray, gilt black, mihai blue, and azure blue. Bahagian dalamannya pula ditawarkan dengan 3 pilihan warna seperti ivory white, polar night black, and agate brown. Kesemua warna luaran dan dalaman kereta boleh dipilih dan dipadankan secara bebas oleh pembeli.

Menurut Yu, Huawei telah mereka bentuknya mengikut kualiti dan keperluan dalaman kereta mewah bernilai jutaan dolar, dengan pengalaman memandu bernilai lebih daripada 500,000 hingga 1 juta yuan. Ruang dalaman kereta ini dikatakan setanding dengan SUV besar dan kabin bersepadu mengelilingi kokpit memberikan pengalaman yang ringkas dan mengasyikkan.

Ia bukan sahaja membolehkan pengguna menikmati kemudahan untuk meletakkan kereta dan bergerak di bandar dengan mudah, malah ruang dalaman yang luas dan panoramic sunroof juga membolehkan pemandu dan penumpang mendapat pengalaman yang selesa walaupun ketika melalui perjalanan yang jauh.

Kereta ini dilengkapi dengan 1.5T, 4 silinder range extender 3.0, motor AC tak segerak (asynchronous) dan motor segerak magnet kekal. Versi flagship pacuan 4 roda AITO M5 menawarkan kuasa puncak sehingga 365kW (675 Nm) manakala versi prestasi pacuan 4 roda pula mempunyai kuasa 315kW, melebihi prestasi dan hayat bateri Porsche, BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Audi Q5L dan Tesla Model Y.  

Tambah Yu, model ini juga mempunyai prestasi cornering yang padu dan lebih hebat daripada McLaren. Dari segi pecutan, ia juga boleh mencapai pecutan 0-100km/j dalam 4.4 saat dan 0-50km/j dalam 1.9 saat. Prestasinya mengatasi banyak kenderaan bahan api dan kenderaan elektrik tulen.

Model ini boleh menyimpan 40 kilowatt-jam elektrik, mempunyai padanan Huawei Home Charging Pile, dan menyokong pengecasan pantas 7kW di mana 45 minit boleh menghasilkan tenaga elektrik daripada 20% hingga 80%. Tempoh 5 jam pengecasan perlahan pula boleh menghasilkan tenaga elektrik daripada 20% hingga 80%. Memandangkan ia kereta hibrid, penjanaan kuasa petrol (tangki bahan api 56L) juga boleh menghasilkan 3500W (220V) kuasa. Dengan sistem tenaga yang menggunakan bateri seberat 1.3 tan, jarak pemanduan maksimum kereta ini boleh mencecah 1000km.

Harga AITO M5:

  • Versi standard, RWD, harga pra-jualan bernilai 250,000 yuan (RM164k)
  • Versi prestasi pacuan empat roda, harga pra-jualan bernilai 280,000 yuan (RM184k)
  • Versi flagship pacuan empat roda, harga pra-jualan bernilai 320,000 yuan (RM210k)

Pandu uji bagi model ini akan dibuka pada 20 Januari 2022.

相关标签

Huawei AITO M5 hibrid elektrik suv Seres china

Author

精选最新消息