GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
主页 新闻 汽车专题 Harga Arang Batu Naik, Kos Jana Elektrik Meningkat 45% - Kenderaan Elektrik Bakal Terkesan? Harga Arang Batu Naik, Kos Jana Elektrik Meningkat 45% - Kenderaan Elektrik Bakal Terkesan? 汽车专题 Muhammad Sharil Tarmize | March 16日, 2022 12:16 PM Tahukah anda harga arang batu yang semakin mahal menyebabkan kos penjanaan elektrik meningkat sebanyak 45%. Persoalannya, adakah keadaan ini boleh menggugat penggunaan kenderaan elektrik di Malaysia yang baru sahaja nak membangun? Meskipun kos jana elektrik dan harga arang batu semakin meningkat, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan memberi jaminan bahawa kerajaan telah mengambil keputusan untuk memberi rebat sebanyak dua sen per kilowatt jam untuk pengguna domestik dari Februari hingga Jun 2022. *Kredit foto: Berita Harian Ketika ini, kerajaan menanggung subsidi sebanyak RM715 juta menggunakan dana daripada Kumpulan Wang Industri Elektrik dan menurut Takiyuddin, kerajaan tidak mengenakan apa-apa surcaj meskipun ia sepatutnya dilepaskan kepada pengguna. Tambah beliau, antara Julai hingga Disember tahun lalu, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM1.672 bilion bagi pembayaran bahan api bagi penjanaan elektrik yang sepatutnya dilepaskan kepada pengguna dari bulan lalu hingga Jun 2022. “Harga sebenar dengan kenaikan harga arang batu yang mendadak di pasaran global telah mencecah US$105.09 setan metrik berbanding harga yang diunjurkan pada 2021, iaitu hanya US$67.45 setan metrik. “Ia menunjukkan kenaikan harga bahan api sebanyak US$37.64 setan metrik yang menyebabkan mekanisme Pelepasan Kos Bahan Api Tidak Seimbang (ICPT) ini terpaksa mengenakan kos dilepaskan kepada pengguna komersial dan industri dengan surcaj sebanyak 3.70 sen per kilowatt jam,” jelas beliau. Persoalannya, selepas rebat yang diberi kerajaan ini tamat pada tahun Jun 2022, adakah kadar kenaikan kos penjanaan elektrik yang ditanggung kerajaan selama ini akan dilepaskan sepenuhnya kepada pengguna membuatkan bil elektrik akan menjadi semakin mahal? Jika benar, ia secara tidak langsung akan melambatkan pertumbuhan penggunaan kenderaan elektrik di Malaysia. Pertukaran daripada kenderaan petrol kepada kenderaan elektrik dilihat lebih menguntungkan memandangkan harga petrol yang semakin mahal di samping membantu meningkatkan kualiti udara. Namun jika harga elektrik juga semakin mahal, apakah perbezaan kos di antara penggunaan kereta berjanakan petrol dan elektrik akan semakin kecil atau boleh diabaikan sekaligus, terutamanya pada waktu ini memandangkan harga kebanyakan kereta elektrik di Malaysia masih lagi di tahap ‘kayangan’. Walaupun harga kereta elektrik masih mahal, namun harga pemilikan kereta terbabit lebih murah berbanding kereta menggunakan petrol. Namun jika kos elektrik akan dinaikkan kelak, harga yang dikenakan di stesen pengecasan sedia ada juga kemungkinan besar akan dinaikkan. Jumlah stesen pengecasan yang belum mencukupi di serata Malaysia juga menjadi sebab utama mengapa orang ramai masih berkira-kira untuk menggunakan kenderaan elektrik di Malaysia. Jika pengecasan kereta hanya dilakukan di rumah sahaja, sejauh mana ia akan memberi kesan kepada bil elektrik selepas rebat kerajaan tamat pada Jun nanti? Berdasarkan statistik penjualan kenderaan elektrik tahun lalu, hanya 274 kenderaan elektrik telah berjaya dijual di Malaysia. Dengan pengecualian cukai kenderaan elektrik bermula tahun ini sehingga hujung 2025, angka tersebut pasti akan meningkat dari semasa ke semasa. Jadi persoalannya, patutkah kita beralih kepada penggunaan kereta elektrik sekarang atau tunggu sehingga lepas bulan Jun nanti bagi memastikan apakah perbezaan kos yang perlu ditanggung setelah tamat subsidi elektrik kerajaan? ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 kos jana elektrik meningkat harga arang batu kenderaan elektrik 打印 相关文章 Jenis Dan Harga Bateri Kereta Untuk Perodua Viva 购买指南 Muhammad Sharil Tarmize | October 21日, 2021 Sedang mencari bateri kereta yang sesuai untuk Perodua Viva? Kami ada senaraikan beberapa jenis bateri sel basah dan sel kering yang sesuai digunakan ... Harga Honda City Hatchback RS e:HEV Diumum – Bermula RM108k 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | February 15日, 2022 Honda Malaysia akhirnya telah mengumumkan harga bagi model segmen-B terbaru mereka, Honda City Hatchback varian RS e:HEV yang akan dijual pada ... Permintaan Tinggi, Stok Tiada – Harga Motosikal Naik RM300-RM500 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | June 05日, 2022 Rakyat Malaysia perlu bersedia untuk menghadapi kenaikan harga motosikal dalam tempoh tiga ke enam bulan akan datang susulan keadaan ekonomi dunia ... Dulu Kedah Kini Melaka - Negeri Mana Bakal Menjadi Hab Pemasangan Kereta Elektrik Pertama Di Malaysia? 所有资讯 Nabihah Md Rosdi | December 01日, 2021 Dahulu, Kedah menyambut baik pelaburan dari syarikat automotif China, kini giliran Melaka pula disunting. Kerajaan negeri Melaka menerima cadangan ... 留言
Harga Arang Batu Naik, Kos Jana Elektrik Meningkat 45% - Kenderaan Elektrik Bakal Terkesan? 汽车专题 Muhammad Sharil Tarmize | March 16日, 2022 12:16 PM Tahukah anda harga arang batu yang semakin mahal menyebabkan kos penjanaan elektrik meningkat sebanyak 45%. Persoalannya, adakah keadaan ini boleh menggugat penggunaan kenderaan elektrik di Malaysia yang baru sahaja nak membangun? Meskipun kos jana elektrik dan harga arang batu semakin meningkat, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan memberi jaminan bahawa kerajaan telah mengambil keputusan untuk memberi rebat sebanyak dua sen per kilowatt jam untuk pengguna domestik dari Februari hingga Jun 2022. *Kredit foto: Berita Harian Ketika ini, kerajaan menanggung subsidi sebanyak RM715 juta menggunakan dana daripada Kumpulan Wang Industri Elektrik dan menurut Takiyuddin, kerajaan tidak mengenakan apa-apa surcaj meskipun ia sepatutnya dilepaskan kepada pengguna. Tambah beliau, antara Julai hingga Disember tahun lalu, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM1.672 bilion bagi pembayaran bahan api bagi penjanaan elektrik yang sepatutnya dilepaskan kepada pengguna dari bulan lalu hingga Jun 2022. “Harga sebenar dengan kenaikan harga arang batu yang mendadak di pasaran global telah mencecah US$105.09 setan metrik berbanding harga yang diunjurkan pada 2021, iaitu hanya US$67.45 setan metrik. “Ia menunjukkan kenaikan harga bahan api sebanyak US$37.64 setan metrik yang menyebabkan mekanisme Pelepasan Kos Bahan Api Tidak Seimbang (ICPT) ini terpaksa mengenakan kos dilepaskan kepada pengguna komersial dan industri dengan surcaj sebanyak 3.70 sen per kilowatt jam,” jelas beliau. Persoalannya, selepas rebat yang diberi kerajaan ini tamat pada tahun Jun 2022, adakah kadar kenaikan kos penjanaan elektrik yang ditanggung kerajaan selama ini akan dilepaskan sepenuhnya kepada pengguna membuatkan bil elektrik akan menjadi semakin mahal? Jika benar, ia secara tidak langsung akan melambatkan pertumbuhan penggunaan kenderaan elektrik di Malaysia. Pertukaran daripada kenderaan petrol kepada kenderaan elektrik dilihat lebih menguntungkan memandangkan harga petrol yang semakin mahal di samping membantu meningkatkan kualiti udara. Namun jika harga elektrik juga semakin mahal, apakah perbezaan kos di antara penggunaan kereta berjanakan petrol dan elektrik akan semakin kecil atau boleh diabaikan sekaligus, terutamanya pada waktu ini memandangkan harga kebanyakan kereta elektrik di Malaysia masih lagi di tahap ‘kayangan’. Walaupun harga kereta elektrik masih mahal, namun harga pemilikan kereta terbabit lebih murah berbanding kereta menggunakan petrol. Namun jika kos elektrik akan dinaikkan kelak, harga yang dikenakan di stesen pengecasan sedia ada juga kemungkinan besar akan dinaikkan. Jumlah stesen pengecasan yang belum mencukupi di serata Malaysia juga menjadi sebab utama mengapa orang ramai masih berkira-kira untuk menggunakan kenderaan elektrik di Malaysia. Jika pengecasan kereta hanya dilakukan di rumah sahaja, sejauh mana ia akan memberi kesan kepada bil elektrik selepas rebat kerajaan tamat pada Jun nanti? Berdasarkan statistik penjualan kenderaan elektrik tahun lalu, hanya 274 kenderaan elektrik telah berjaya dijual di Malaysia. Dengan pengecualian cukai kenderaan elektrik bermula tahun ini sehingga hujung 2025, angka tersebut pasti akan meningkat dari semasa ke semasa. Jadi persoalannya, patutkah kita beralih kepada penggunaan kereta elektrik sekarang atau tunggu sehingga lepas bulan Jun nanti bagi memastikan apakah perbezaan kos yang perlu ditanggung setelah tamat subsidi elektrik kerajaan? ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 kos jana elektrik meningkat harga arang batu kenderaan elektrik
Jenis Dan Harga Bateri Kereta Untuk Perodua Viva 购买指南 Muhammad Sharil Tarmize | October 21日, 2021 Sedang mencari bateri kereta yang sesuai untuk Perodua Viva? Kami ada senaraikan beberapa jenis bateri sel basah dan sel kering yang sesuai digunakan ...
Harga Honda City Hatchback RS e:HEV Diumum – Bermula RM108k 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | February 15日, 2022 Honda Malaysia akhirnya telah mengumumkan harga bagi model segmen-B terbaru mereka, Honda City Hatchback varian RS e:HEV yang akan dijual pada ...
Permintaan Tinggi, Stok Tiada – Harga Motosikal Naik RM300-RM500 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | June 05日, 2022 Rakyat Malaysia perlu bersedia untuk menghadapi kenaikan harga motosikal dalam tempoh tiga ke enam bulan akan datang susulan keadaan ekonomi dunia ...
Dulu Kedah Kini Melaka - Negeri Mana Bakal Menjadi Hab Pemasangan Kereta Elektrik Pertama Di Malaysia? 所有资讯 Nabihah Md Rosdi | December 01日, 2021 Dahulu, Kedah menyambut baik pelaburan dari syarikat automotif China, kini giliran Melaka pula disunting. Kerajaan negeri Melaka menerima cadangan ...