2025 Proton Saga gets new Blue colour for Egypt, CKD operations started, annual capacity 40k units, EVs planned
主页 新闻 所有资讯 Bazir Masa 44 Jam Sebulan Dalam Kereta Akibat Kesesakan Bazir Masa 44 Jam Sebulan Dalam Kereta Akibat Kesesakan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | June 27日, 2022 05:19 PM Para pekerja di Lembah Klang yang menaiki kereta terpaksa memperuntukkan sekurang-kurangnya 44 jam sebulan di dalam kereta akibat terperangkap dalam kesesakan jalan raya. Menurut Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Kimia dan Persekitaran Fakulti Sains Gunaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Ts Dr Ismaniza Ismail berkata, setiap hari pekerja yang berulang alik ke tempat kerja terpaksa menghabiskan masa kira-kira sejam atau dua jam di dalam kenderaan. *Kredit foto: Bernama Masa Terbuang Menurut Dr Ismaniza, banyak masa terbuang setiap hari akibat kesesakan jalan raya. Walaupun cukup lapan jam waktu bekerja harian, hakikatnya tetap ada sejam dua yang 'hilang' setelah tersangkut dalam kesesakan trafik. Tambahnya, keadaan yang berlaku ini turut memberi kesan terhadap kos produktiviti pekerjaan. "Sekiranya purata gaji sejam ialah RM7, didarab dengan dua jam dan 22 hari bekerja, kerugian produktiviti dianggarkan RM308 sebulan yang 'terbazir' di atas jalan," katanya. *Kredit foto: Bernama Beri Kesan Negatif Berdasarkan kenyataan Dr Ismaniza, kesesakan lalu lintas boleh menyebabkan: Tekanan akibat terperangkap dalam trafik yang statik Boleh mengganggu emosi dan produktiviti Menjejaskan suasana kerja Duduk terlalu lama di dalam kenderaan boleh menyebabkan sakit belakang sekiranya tidak ergonomik Sementara itu, Pakar Perubatan Kesihatan Masyarakat, Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Dr Sharifa Ezat Wan Puteh berkata, berada dalam kenderaan terlalu lama akan mengurangkan masa individu untuk bergerak aktif. Menurut Dr Sharifa, keadaan ini boleh dikaitkan dengan masalah lain seperti darah tinggi, obesiti, kencing manis dan masalah jantung seperti meningkatkan sikap agresif (aggression), merasa gemuruh dan sakit jantung akibat tertekan. "Selain itu, ia mampu meningkatkan alahan, kesukaran bernafas, kurang masa tidur malah ada yang mengaitkan dengan kematian awal," katanya. Tambahnya, mereka yang terperangkap dalam kesesakan jalan raya yang teruk boleh merasai gejala seperti sakit kepala, lenguh di kawasan leher dan pinggang, sakit kaki, pening dan rasa mual. Kesesakan jalan raya juga meningkatkan pencemaran udara yang menyebabkan darah mereka yang menghidap penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis, barah dan sebagainya terdedah kepada bahan pencemaran berkenaan. "Secara tidak langsung, ia meningkatkan risiko salur darah menjadi sempit, sakit dada (angina), serangan jantung, kesukaran bernafas, risiko karsinogenesis (risiko menjadi barah) terutama barah paru-paru," katanya Dr Sharifa. Perkenal Waktu Kerja Fleksibel Waktu kerja fleksibel dilihat sebagai adalah antara inisiatif berkesan yang boleh dipertimbangkan untuk mengurangkan kesesakan dan meningkatkan produktiviti kerja menurut Dr Ismaniza. "Minggu kerja fleksi yang menawarkan pilihan hari bekerja seperti yang diamalkan di banyak negara maju atau bekerja dari rumah juga adalah alternatif yang boleh meningkatkan produktiviti kerja kerana kurang risiko terperangkap dalam kesesakan,” jelasnya. Walau bagaimanapun, Dr Ismaniza berkata mekanisme itu tidak dapat dimanfaatkan oleh pekerjaan tertentu seperti guru yang tiada pilihan untuk keluar bekerja dan juga pengguna jalan raya yang menghantar anak ke sekolah. Naik Taraf Kualiti Perkhidmatan Awam Bagi Dr Ismaniza, menaik taraf kualiti perkhidmatan pengangkutan awam sedia ada dengan jaringan laluan yang lebih ekstensif adalah antara usaha yang sewajarnya dilaksanakan. Jelas beliau, jadual perjalanan sesebuah pengangkutan awam itu perlu efisien, agar tidak jadi seperti lari dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya. Jika pengangkutan awam lebih teratur dan berkualiti, pasti lebih ramai pekerja di sekitar Lembah Klang tiada masalah untuk menggunakan pengangkutan awam untuk ke tempat kerja meskipun memiliki kereta sendiri. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 Kesesakan jalan raya Lembah Klang kesan buruk 打印 相关文章 Terowong SMART Kedua Di Lembah Klang Dicadangkan Bagi Atasi Banjir 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 14日, 2022 Susulan banjir yang melanda ibu kota baru-baru ini, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) ada menerima beberapa cadangan daripada syarikat swasta untuk ... Banjir: Kerajaan Umum Bantuan RM1,000 Kepada Isi Rumah Terjejas 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | December 20日, 2021 Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan bantuan sebanyak RM1,000 kepada ketua isi rumah yang terjejas akibat banjir yang ... Kurangkan Kesesakan Jalan Raya - Plaza Tol Tanpa Palang Diperkenal Pada 2025 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 07日, 2022 Kementerian Kerja Raya (KKR) menyasarkan untuk memperkenalkan sistem kutipan tol tanpa palang atau lebih dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai ... Selangor, KL Dan Putrajaya Ke Fasa 2 PPN Jumaat Ini – Rentas Daerah, Staycation, Sukan Indoor Dibenarkan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 05日, 2021 Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik COVID-19 telah bersetuju untuk membenarkan Lembah Klang iaitu Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya ... 留言
Bazir Masa 44 Jam Sebulan Dalam Kereta Akibat Kesesakan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | June 27日, 2022 05:19 PM Para pekerja di Lembah Klang yang menaiki kereta terpaksa memperuntukkan sekurang-kurangnya 44 jam sebulan di dalam kereta akibat terperangkap dalam kesesakan jalan raya. Menurut Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Kimia dan Persekitaran Fakulti Sains Gunaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Ts Dr Ismaniza Ismail berkata, setiap hari pekerja yang berulang alik ke tempat kerja terpaksa menghabiskan masa kira-kira sejam atau dua jam di dalam kenderaan. *Kredit foto: Bernama Masa Terbuang Menurut Dr Ismaniza, banyak masa terbuang setiap hari akibat kesesakan jalan raya. Walaupun cukup lapan jam waktu bekerja harian, hakikatnya tetap ada sejam dua yang 'hilang' setelah tersangkut dalam kesesakan trafik. Tambahnya, keadaan yang berlaku ini turut memberi kesan terhadap kos produktiviti pekerjaan. "Sekiranya purata gaji sejam ialah RM7, didarab dengan dua jam dan 22 hari bekerja, kerugian produktiviti dianggarkan RM308 sebulan yang 'terbazir' di atas jalan," katanya. *Kredit foto: Bernama Beri Kesan Negatif Berdasarkan kenyataan Dr Ismaniza, kesesakan lalu lintas boleh menyebabkan: Tekanan akibat terperangkap dalam trafik yang statik Boleh mengganggu emosi dan produktiviti Menjejaskan suasana kerja Duduk terlalu lama di dalam kenderaan boleh menyebabkan sakit belakang sekiranya tidak ergonomik Sementara itu, Pakar Perubatan Kesihatan Masyarakat, Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Dr Sharifa Ezat Wan Puteh berkata, berada dalam kenderaan terlalu lama akan mengurangkan masa individu untuk bergerak aktif. Menurut Dr Sharifa, keadaan ini boleh dikaitkan dengan masalah lain seperti darah tinggi, obesiti, kencing manis dan masalah jantung seperti meningkatkan sikap agresif (aggression), merasa gemuruh dan sakit jantung akibat tertekan. "Selain itu, ia mampu meningkatkan alahan, kesukaran bernafas, kurang masa tidur malah ada yang mengaitkan dengan kematian awal," katanya. Tambahnya, mereka yang terperangkap dalam kesesakan jalan raya yang teruk boleh merasai gejala seperti sakit kepala, lenguh di kawasan leher dan pinggang, sakit kaki, pening dan rasa mual. Kesesakan jalan raya juga meningkatkan pencemaran udara yang menyebabkan darah mereka yang menghidap penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis, barah dan sebagainya terdedah kepada bahan pencemaran berkenaan. "Secara tidak langsung, ia meningkatkan risiko salur darah menjadi sempit, sakit dada (angina), serangan jantung, kesukaran bernafas, risiko karsinogenesis (risiko menjadi barah) terutama barah paru-paru," katanya Dr Sharifa. Perkenal Waktu Kerja Fleksibel Waktu kerja fleksibel dilihat sebagai adalah antara inisiatif berkesan yang boleh dipertimbangkan untuk mengurangkan kesesakan dan meningkatkan produktiviti kerja menurut Dr Ismaniza. "Minggu kerja fleksi yang menawarkan pilihan hari bekerja seperti yang diamalkan di banyak negara maju atau bekerja dari rumah juga adalah alternatif yang boleh meningkatkan produktiviti kerja kerana kurang risiko terperangkap dalam kesesakan,” jelasnya. Walau bagaimanapun, Dr Ismaniza berkata mekanisme itu tidak dapat dimanfaatkan oleh pekerjaan tertentu seperti guru yang tiada pilihan untuk keluar bekerja dan juga pengguna jalan raya yang menghantar anak ke sekolah. Naik Taraf Kualiti Perkhidmatan Awam Bagi Dr Ismaniza, menaik taraf kualiti perkhidmatan pengangkutan awam sedia ada dengan jaringan laluan yang lebih ekstensif adalah antara usaha yang sewajarnya dilaksanakan. Jelas beliau, jadual perjalanan sesebuah pengangkutan awam itu perlu efisien, agar tidak jadi seperti lari dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya. Jika pengangkutan awam lebih teratur dan berkualiti, pasti lebih ramai pekerja di sekitar Lembah Klang tiada masalah untuk menggunakan pengangkutan awam untuk ke tempat kerja meskipun memiliki kereta sendiri. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 Kesesakan jalan raya Lembah Klang kesan buruk
Terowong SMART Kedua Di Lembah Klang Dicadangkan Bagi Atasi Banjir 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | March 14日, 2022 Susulan banjir yang melanda ibu kota baru-baru ini, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) ada menerima beberapa cadangan daripada syarikat swasta untuk ...
Banjir: Kerajaan Umum Bantuan RM1,000 Kepada Isi Rumah Terjejas 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | December 20日, 2021 Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan bantuan sebanyak RM1,000 kepada ketua isi rumah yang terjejas akibat banjir yang ...
Kurangkan Kesesakan Jalan Raya - Plaza Tol Tanpa Palang Diperkenal Pada 2025 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 07日, 2022 Kementerian Kerja Raya (KKR) menyasarkan untuk memperkenalkan sistem kutipan tol tanpa palang atau lebih dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai ...
Selangor, KL Dan Putrajaya Ke Fasa 2 PPN Jumaat Ini – Rentas Daerah, Staycation, Sukan Indoor Dibenarkan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | October 05日, 2021 Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik COVID-19 telah bersetuju untuk membenarkan Lembah Klang iaitu Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya ...