Tol Tanpa Palang Bakal Diuji Buat Pertama Kali Di Malaysia Mulai 2022
Auto NewsBagi menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di plaza tol terutama ketika waktu puncak atau hari cuti umum, sistem tol tanpa palang akan diuji buat julung kalinya di Malaysia.
Bagi melaksanakan impian pemandu Malaysia yang inginkan pengalaman pemanduan di lebuh raya tanpa sebarang kesesakan, Green Packet Bhd (Green Packet) dan FETC International Co (FETCi) akan melaksanakan proof of concept (POC) atau sesi percubaan untuk menguji sistem tol Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF) yang pertama di Malaysia.
Percubaan keberkesanan sistem Multi Lane Free Flow (MLFF) ini akan dipasang di Besraya KM5.5 (Arah Utara) dan dijadualkan untuk mengumpul data selama tiga bulan bermula awal 2022. Proses percubaan penggunaan tol tanpa palang ini merupakan inisiatif penting bagi memastikan lebuh raya bebas daripada kesesakan menerusi infrastruktur trafik yang lebih baik, seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Kerja Raya (KKR) dalam rangka tindakan Sistem Pengangkutan Pintar (ITS).
Bagaimana Tol Ini Berfungsi?
- Green Packet: sebagai syarikat teknologi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dengan pengalaman menangani cabaran digitalisasi tempatan, akan menyalurkan dana, pandangan dan kepakaran tempatan berkenaan e-pembayaran
- FETCi: merupakan syarikat pakar Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) dan sistem tol aliran bebas yang telah melaksanakan beberapa sistem MLFF di negara Asia lain. FETCi bertanggungjawab menyediakan peralatan utama serta kepakaran dalam pelaksanaan MLFF
- Sistem tol gantri: Kereta tak perlu berhenti untuk membayar tol. Ini merupakan usaha berterusan kerajaan dalam menambahbaik infrastruktur pengangkutan dan memastikan aliran trafik yang lebih lancar serta kurang kesesakan
Menerusi tempoh percubaan tol ini selama tiga bulan kelak, data yang terkumpul akan dikongsikan bersama pihak berkuasa dan pihak berkepentingan bagi mencapai matlamat utamanya iaitu membuktikan dan mengesahkan kebolehlaksanaan penggunaan MLFF di Malaysia.
Data tersebut merupakan perkara penting dalam pelaksanaan sebenar sistem ini di lebuh raya Malaysia, sejajar dengan pelan kerajaan untuk mencapai trafik yang lebih lancar. Tambahan pula, lorong tambah nilai Touch ‘n Go di plaza tol juga telah ditutup bagi mengelakkan kesesakan selain memastikan keselamatan pekerja kerana plaza tol sering dirempuh oleh kenderaan yang hilang kawalan.
Kelebihan Tol Tanpa Palang
*Kredit foto: Star Systems International
Kurang Kesesakan Trafik
Jika pembayaran dilakukan secara automatik tanpa memerlukan pemandu untuk memberhentikan kereta, keadaan trafik akan menjadi jauh lebih lancar. Selain itu, faktor seperti kehilangan kad, baki tidak mencukupi juga sering menjadi sebab jalan sesak kerana palang tidak akan terbuka selagi bayaran tidak dibuat.
Elakkan Pemandu Potong Barisan
Penggunaan tol tanpa palang ini juga dapat membanteras golongan yang gemar memotong barisan ketika beratur di plaza tol. Sikap sesetengah pemandu yang kurang sabar ini bukan sahaja akan menyebabkan berlaku kesesakan, malah ada yang sampai keluar kereta untuk bertumbuk.
*Kredit video: Media Terkini
Tiada Lagi Insiden Cucuk Belakang
Tabiat mencucuk rapat kereta depan ketika melalui lorong Touch ‘n Go untuk mengelak daripada membayar tol amat popular ketika ini, tambah-tambah apabila semakin banyak pengguna jalan raya menggunakan dashcam yang berjaya merakam aktiviti ini. Kalau mampu beli kereta, takkan tak mampu untuk bayar tol?
*Kredit Video: Asal Gombak
Motor Guna Lorong Kereta
Baru-baru ini, telah tular sebuah rakaman di mana sebuah kereta telah dihimpit oleh palang di plaza tol DUKE setelah palang tol terbabit tertutup setelah sebuah motosikal telah melalui palang terbabit. Penderia di plaza tol akan mengesan pergerakan motosikal terbabit dan menganggap bahawa kereta yang membayar tol itu sudah melepasi tol lalu menutup palang. Perbuatan ini akan merosakkan kenderaan orang lain.
Jika percubaan tol tanpa palang ini menunjukkan keputusan yang positif, ia boleh digunakan secara menyeluruh seperti menggantikan plaza tol lama di beberapa kawasan yang sering terjadi kesesakan lalu lintas. Sama-sama kita nantikan.