GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
Home News Auto News Bajet 2022: Di Mana Peruntukan Keselamatan Jalan Raya? Bajet 2022: Di Mana Peruntukan Keselamatan Jalan Raya? Auto News Nabihah Md Rosdi | November 11, 2021 04:36 pm Pengerusi Ikatan Komuniti Selamat (IKS), Tan Sri Lee Lam Thye meluahkan rasa kesal dengan kekurangan peruntukan bagi meningkatkan keselamatan jalan raya dalam Bajet 2022. Beliau juga berkata bahawa berbilion ringgit telah diasingkan untuk bahagian tertentu, tetapi tiada bajet khas untuk melaksanakan projek keselamatan jalan raya, meskipun jumlah kematian atas jalan adalah antara penyumbang utama kepada kehilangan nyawa di dalam negara. *Kredit foto: Berita Harian Antara cadangan utama yang dikemukakan IKS kepada Kementerian Kewangan (MOF) untuk Bajet 2022 adalah peruntukan kewangan bagi mewujudkan lorong motosikal di sepanjang jalan dan lebuh raya sedia ada. “Sudah lama belanjawan negara sejak beberapa tahun dibentangkan, langsung tidak ada iltizam politik untuk memberikan peruntukan kewangan bagi menyediakan lorong motosikal sedemikian. Jika dilaksanakan, boleh menyelamatkan beribu-ribu nyawa, kebanyakannya anak muda Malaysia,” katanya. Menurut laporan New Straits Times, Lam Thye berkata, disebabkan ketiadaan lorong eksklusif untuk motosikal, maka risiko untuk pengguna motosikal terdedah dengan kemalangan adalah tinggi. Menurutnya, kebanyakan kemalangan maut serta kecederaan parah membabitkan pengguna motosikal berlaku akibat menunggang menggunakan jalan keluar masuk lorong laju bersama kereta dan kenderaan berat lain. “Ini disahkan bukan sahaja berdasarkan penyelidikan berterusan yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) tetapi juga berdasarkan pemikiran yang logik,” ujar beliau. Terdahulu, MIROS memberitahu media bahawa lebih 155,000 kematian akibat nahas jalan raya sejak 1995, dengan tujuh daripada 10 kematian jalan raya adalah penunggang motosikal. Ini menjadikan Malaysia lebih hampir untuk mengatasi Thailand untuk kadar kematian terburuk di dunia bagi penunggang motosikal. “Dari tahun 2001 hingga Ogos, seramai 79,916 pengguna motosikal terkorban di Malaysia. Ini seharusnya menyedarkan kita semua bahawa sesuatu yang drastik perlu dilakukan untuk membendung kematian yang tidak seharusnya berlaku”. Dalam pada itu, Lam Thye berkata, kecederaan lalu lintas jalan raya turut menyumbang sebanyak 14 peratus daripada kematian dalam kalangan kanak-kanak berumur lima hingga 14 tahun, menjadikan kecederaan lalu lintas jalan raya sebagai punca utama kematian kanak-kanak di negara ini. Inisiatif yang diambil kerajaan bagi membendung masalah ini adalah dengan menyalurkan bantuan subsidi sebanyak 50 peratus atau sehingga RM150 bagi pembelian kerusi keselamatan kanak-kanak menerusi Bajet 2022. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, subsidi berkenaan melibatkan peruntukan sebanyak RM30 juta. Namun persoalannya, adakah subsidi ini satu permulaan untuk membendung permasalahan yang lebih serius melibatkan kematian kanak-kanak di jalan raya, atau sekadar melepaskan batuk di tangga? Berapakah jumlah kematian dalam negara yang patut terjadi, supaya kerajaan dan pihak terbabit akan 'membuka mata' akan kepentingan projek keselamatan jalan raya di Malaysia? ✕ Let's Connect on Whatsapp We protect your personal information in compliance with the PDPA I agree with Carlist.my Terms of Use and Privacy Policy. I agree to receive personalised communication from Carlist.my and its car sellers, business affiliates and partners. Check out the best car deals in town! Prev Next Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. Related Tags Bajet 2022 keselamatan jalan raya lee lam thye kementerian kewangan mof tengku zafrul penunggang motosikal kemalangan jalan raya Child Seat kerusi keselamatan kanak kanak Print Related News MOF: Toyota Vellfire Lebih Jimat Kos Sewaan Berbanding Proton Perdana Auto News Nabihah Md Rosdi | November 08, 2021 Penukaran Kenderaan Rasmi Jawatan (KRJ) daripada model Proton Perdana 2.4 Premium kepada Toyota Vellfire 2.5L, dapat menjimatkan perbelanjaan sewaan ... BMWs Cannot Enjoy Same Fuel Subsidy As Kancil - Azmin Ali Auto News Ferdinand | May 22, 2022 In a bold and rather all-encompassing statement, International Trade and Industry Minister, Azmin Ali said, “Those with BMWs cannot enjoy the same ... Child Seat Usage Enforcement Postponed to end of 2020. We’re not Surprised Auto News Gokul | August 14, 2020 Following the government’s announcement in November 2019, July 1st was supposed to be the day the usage child seats came into full enforcement, but ... Zafrul: 4 Months Left For SST Discount, No More Extension Auto News Jim Kem | February 28, 2022 Prospective car buyers in Malaysia have just four months remaining to take advantage of the ongoing SST exemption/discount for new vehicles, which ... Comments
Bajet 2022: Di Mana Peruntukan Keselamatan Jalan Raya? Auto News Nabihah Md Rosdi | November 11, 2021 04:36 pm Pengerusi Ikatan Komuniti Selamat (IKS), Tan Sri Lee Lam Thye meluahkan rasa kesal dengan kekurangan peruntukan bagi meningkatkan keselamatan jalan raya dalam Bajet 2022. Beliau juga berkata bahawa berbilion ringgit telah diasingkan untuk bahagian tertentu, tetapi tiada bajet khas untuk melaksanakan projek keselamatan jalan raya, meskipun jumlah kematian atas jalan adalah antara penyumbang utama kepada kehilangan nyawa di dalam negara. *Kredit foto: Berita Harian Antara cadangan utama yang dikemukakan IKS kepada Kementerian Kewangan (MOF) untuk Bajet 2022 adalah peruntukan kewangan bagi mewujudkan lorong motosikal di sepanjang jalan dan lebuh raya sedia ada. “Sudah lama belanjawan negara sejak beberapa tahun dibentangkan, langsung tidak ada iltizam politik untuk memberikan peruntukan kewangan bagi menyediakan lorong motosikal sedemikian. Jika dilaksanakan, boleh menyelamatkan beribu-ribu nyawa, kebanyakannya anak muda Malaysia,” katanya. Menurut laporan New Straits Times, Lam Thye berkata, disebabkan ketiadaan lorong eksklusif untuk motosikal, maka risiko untuk pengguna motosikal terdedah dengan kemalangan adalah tinggi. Menurutnya, kebanyakan kemalangan maut serta kecederaan parah membabitkan pengguna motosikal berlaku akibat menunggang menggunakan jalan keluar masuk lorong laju bersama kereta dan kenderaan berat lain. “Ini disahkan bukan sahaja berdasarkan penyelidikan berterusan yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) tetapi juga berdasarkan pemikiran yang logik,” ujar beliau. Terdahulu, MIROS memberitahu media bahawa lebih 155,000 kematian akibat nahas jalan raya sejak 1995, dengan tujuh daripada 10 kematian jalan raya adalah penunggang motosikal. Ini menjadikan Malaysia lebih hampir untuk mengatasi Thailand untuk kadar kematian terburuk di dunia bagi penunggang motosikal. “Dari tahun 2001 hingga Ogos, seramai 79,916 pengguna motosikal terkorban di Malaysia. Ini seharusnya menyedarkan kita semua bahawa sesuatu yang drastik perlu dilakukan untuk membendung kematian yang tidak seharusnya berlaku”. Dalam pada itu, Lam Thye berkata, kecederaan lalu lintas jalan raya turut menyumbang sebanyak 14 peratus daripada kematian dalam kalangan kanak-kanak berumur lima hingga 14 tahun, menjadikan kecederaan lalu lintas jalan raya sebagai punca utama kematian kanak-kanak di negara ini. Inisiatif yang diambil kerajaan bagi membendung masalah ini adalah dengan menyalurkan bantuan subsidi sebanyak 50 peratus atau sehingga RM150 bagi pembelian kerusi keselamatan kanak-kanak menerusi Bajet 2022. Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, subsidi berkenaan melibatkan peruntukan sebanyak RM30 juta. Namun persoalannya, adakah subsidi ini satu permulaan untuk membendung permasalahan yang lebih serius melibatkan kematian kanak-kanak di jalan raya, atau sekadar melepaskan batuk di tangga? Berapakah jumlah kematian dalam negara yang patut terjadi, supaya kerajaan dan pihak terbabit akan 'membuka mata' akan kepentingan projek keselamatan jalan raya di Malaysia? ✕ Let's Connect on Whatsapp We protect your personal information in compliance with the PDPA I agree with Carlist.my Terms of Use and Privacy Policy. I agree to receive personalised communication from Carlist.my and its car sellers, business affiliates and partners. Check out the best car deals in town! Prev Next Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. Related Tags Bajet 2022 keselamatan jalan raya lee lam thye kementerian kewangan mof tengku zafrul penunggang motosikal kemalangan jalan raya Child Seat kerusi keselamatan kanak kanak
Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price.
MOF: Toyota Vellfire Lebih Jimat Kos Sewaan Berbanding Proton Perdana Auto News Nabihah Md Rosdi | November 08, 2021 Penukaran Kenderaan Rasmi Jawatan (KRJ) daripada model Proton Perdana 2.4 Premium kepada Toyota Vellfire 2.5L, dapat menjimatkan perbelanjaan sewaan ...
BMWs Cannot Enjoy Same Fuel Subsidy As Kancil - Azmin Ali Auto News Ferdinand | May 22, 2022 In a bold and rather all-encompassing statement, International Trade and Industry Minister, Azmin Ali said, “Those with BMWs cannot enjoy the same ...
Child Seat Usage Enforcement Postponed to end of 2020. We’re not Surprised Auto News Gokul | August 14, 2020 Following the government’s announcement in November 2019, July 1st was supposed to be the day the usage child seats came into full enforcement, but ...
Zafrul: 4 Months Left For SST Discount, No More Extension Auto News Jim Kem | February 28, 2022 Prospective car buyers in Malaysia have just four months remaining to take advantage of the ongoing SST exemption/discount for new vehicles, which ...