GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
Utama Berita Berita Kereta Waranti Kenderaan Semakin Membebankan – MyCC Siasat Terma Waranti Kereta Tidak Adil Waranti Kenderaan Semakin Membebankan – MyCC Siasat Terma Waranti Kereta Tidak Adil Berita Kereta Muhammad Sharil Tarmize | October 13, 2021 04:26 PM Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) sedang mengenal pasti terma waranti yang tidak adil kepada pengguna yang berpotensi untuk menghalang, menyekat atau mengganggu persaingan dalam pasaran. Berdasarkan laporan Kajian Semula Pasaran di bawah Akta Persaingan 2010 bagi Sektor Pengangkutan di Malaysia (Ekosistem Logistik Pelabuhan dan Waranti Kenderaan Bermotor), syarikat pengeluar kenderaan kini lebih cenderung untuk memanjangkan tempoh waranti kenderaan berbanding beberapa tahun sebelumnya. MyCC turut mengenal pasti terdapat perjanjian eksklusif di antara pengeluar kereta dan syarikat insurans, yang menyebabkan pasaran pembaikan kenderaan akibat kemalangan adalah terhad kepada bengkel francais dan pengedar yang sah sahaja. Kesannya, pengguna tidak lagi mempunyai pilihan untuk mendapatkan khidmat pembaikpulihan kereta daripada bengkel persendirian dan bengkel panel panel kelolaan Persatuan Insurans Am Malaysia (PARS). Sekatan waranti yang dikenakan oleh pengeluar kereta mungkin dapat mencegah atau menyekat persaingan dalam industri pembaikan dan servis kereta. Sebaliknya, pengguna terpaksa membawa kereta ke pusat servis pihak pengeluar sahaja kerana mereka kini terikat dengan tempoh waranti yang lebih panjang. Klausa pengecualian dalam waranti berpotensi untuk menyebabkan pasaran hanya melakukan penyitaan kepada bengkel francais dalam rangkaian pengeluar kereta. Dominasi pengeluar kenderaan secara berterusan harus dielakkan kerana ia akan menjejaskan kepentingan pengguna dalam jangka masa panjang serta menafikan hak pemain industri lain. MyCC dalam kajian pasarannya juga telah mencadangkan Lemon Law dan penambahbaikan lain pada proses waranti untuk melindungi kepentingan pemilik kenderaan. Lemon Law adalah undang-undang untuk mengukuhkan Akta Perlindungan Pengguna. Dalam masa yang sama, MyCC turut mendedahkan isu persaingan yang berleluasa dalam pasaran ekosistem logistik pelabuhan yang memerlukan perhatian dan tindakan segera pihak berkaitan. Isu perjanjian konsesi dan monopoli ini memberi kesan kepada persaingan dalam kalangan pemain industri logistik pelabuhan. Dominasi ini dapat dilihat melalui penguasaan ketara 66% syer pasaran operator pelabuhan yang didominasi oleh MMC Corporation Berhad, manakala Westports Holdings Berhad memiliki pegangan sebanyak 25% berbanding operator pelabuhan lain iaitu pada kadar 4%. Kajian ini turut mengupas isu kenaikan caj di pelabuhan yang tidak munasabah dan dipercayai mempunyai unsur kartel mengakibatkan peningkatan harga barangan di pasaran. Kajian yang bermula pada Oktober tahun lalu dan selesai sepenuhnya pada Ogos lalu itu akan dibawa ke Jemaah Menteri selepas menerima maklum balas daripada pihak berkepentingan termasuk kementerian dan pemain industri berkaitan. ✕ Mari berhubung dengan Whatsapp Kami mematuhi Akta Pelindungan Data Peribadi untuk melindungi anda Saya bersetuju dengan Terma Penggunaan dan Polisi Privasi Carlist.my Saya bersetuju untuk menerima komunikasi yang diperibadikan daripada Carlist.my dan penjual kereta, ahli gabungan dan rakan kongsi perniagaannya. Lihat tawaran kereta terbaik! Prev Next Tawaran istimewa - hubungi sekarang! Hari Jam Hrg. Psrn. Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. I Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. Tag Berkaitan terma waranti kenderaan tidak adil MyCC Suruhanjaya Persaingan Malaysia Logistik insurans Cetak Berita Berkaitan Kereta Ditenggelami Banjir – Apa Yang Perlu Anda Lakukan? Rencana Muhammad Sharil Tarmize | December 20, 2021 Musim banjir yang melanda Lembah Klang dan Selangor telah menyaksikan ribuan kenderaan yang terperangkap dalam banjir. Lebih teruk, ada kenderaan ... Lapor Kemalangan Kepada Polis Selepas Tempoh 24 Jam – Boleh Ke Tidak? Rencana Muhammad Sharil Tarmize | March 17, 2022 Rasanya ramai sedia tahu bahawa setiap kemalangan jalan raya yang berlaku perlu dilaporkan kepada pihak polis dalam tempoh 24 jam. Tapi apa yang ... 23 tahun Memandu Tanpa Road Tax – JPJ Pahang Sita Kereta Berita Kereta Muhammad Sharil Tarmize | August 24, 2022 JPJ Pahang telah menyita sebuah kereta dengan cukai jalan tamat tempoh sejak tahun 1999 atau hampir 23 tahun lalu dalam Ops Pengarah Jabatan ... MyCC clarifies allegations of not solving Touch 'n Go 'monopolistic behaviour' Berita Kereta Sep Irran Halid | January 30, 2023 The Malaysian Competition Commission (MyCC) has posted a press release touching on allegations made by the Federation of Malaysian Consumers ... Komen
Waranti Kenderaan Semakin Membebankan – MyCC Siasat Terma Waranti Kereta Tidak Adil Berita Kereta Muhammad Sharil Tarmize | October 13, 2021 04:26 PM Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) sedang mengenal pasti terma waranti yang tidak adil kepada pengguna yang berpotensi untuk menghalang, menyekat atau mengganggu persaingan dalam pasaran. Berdasarkan laporan Kajian Semula Pasaran di bawah Akta Persaingan 2010 bagi Sektor Pengangkutan di Malaysia (Ekosistem Logistik Pelabuhan dan Waranti Kenderaan Bermotor), syarikat pengeluar kenderaan kini lebih cenderung untuk memanjangkan tempoh waranti kenderaan berbanding beberapa tahun sebelumnya. MyCC turut mengenal pasti terdapat perjanjian eksklusif di antara pengeluar kereta dan syarikat insurans, yang menyebabkan pasaran pembaikan kenderaan akibat kemalangan adalah terhad kepada bengkel francais dan pengedar yang sah sahaja. Kesannya, pengguna tidak lagi mempunyai pilihan untuk mendapatkan khidmat pembaikpulihan kereta daripada bengkel persendirian dan bengkel panel panel kelolaan Persatuan Insurans Am Malaysia (PARS). Sekatan waranti yang dikenakan oleh pengeluar kereta mungkin dapat mencegah atau menyekat persaingan dalam industri pembaikan dan servis kereta. Sebaliknya, pengguna terpaksa membawa kereta ke pusat servis pihak pengeluar sahaja kerana mereka kini terikat dengan tempoh waranti yang lebih panjang. Klausa pengecualian dalam waranti berpotensi untuk menyebabkan pasaran hanya melakukan penyitaan kepada bengkel francais dalam rangkaian pengeluar kereta. Dominasi pengeluar kenderaan secara berterusan harus dielakkan kerana ia akan menjejaskan kepentingan pengguna dalam jangka masa panjang serta menafikan hak pemain industri lain. MyCC dalam kajian pasarannya juga telah mencadangkan Lemon Law dan penambahbaikan lain pada proses waranti untuk melindungi kepentingan pemilik kenderaan. Lemon Law adalah undang-undang untuk mengukuhkan Akta Perlindungan Pengguna. Dalam masa yang sama, MyCC turut mendedahkan isu persaingan yang berleluasa dalam pasaran ekosistem logistik pelabuhan yang memerlukan perhatian dan tindakan segera pihak berkaitan. Isu perjanjian konsesi dan monopoli ini memberi kesan kepada persaingan dalam kalangan pemain industri logistik pelabuhan. Dominasi ini dapat dilihat melalui penguasaan ketara 66% syer pasaran operator pelabuhan yang didominasi oleh MMC Corporation Berhad, manakala Westports Holdings Berhad memiliki pegangan sebanyak 25% berbanding operator pelabuhan lain iaitu pada kadar 4%. Kajian ini turut mengupas isu kenaikan caj di pelabuhan yang tidak munasabah dan dipercayai mempunyai unsur kartel mengakibatkan peningkatan harga barangan di pasaran. Kajian yang bermula pada Oktober tahun lalu dan selesai sepenuhnya pada Ogos lalu itu akan dibawa ke Jemaah Menteri selepas menerima maklum balas daripada pihak berkepentingan termasuk kementerian dan pemain industri berkaitan. ✕ Mari berhubung dengan Whatsapp Kami mematuhi Akta Pelindungan Data Peribadi untuk melindungi anda Saya bersetuju dengan Terma Penggunaan dan Polisi Privasi Carlist.my Saya bersetuju untuk menerima komunikasi yang diperibadikan daripada Carlist.my dan penjual kereta, ahli gabungan dan rakan kongsi perniagaannya. Lihat tawaran kereta terbaik! Prev Next Tawaran istimewa - hubungi sekarang! Hari Jam Hrg. Psrn. Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. I Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. Tag Berkaitan terma waranti kenderaan tidak adil MyCC Suruhanjaya Persaingan Malaysia Logistik insurans
Tawaran istimewa - hubungi sekarang! Hari Jam Hrg. Psrn. Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. I Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik.
Kereta Ditenggelami Banjir – Apa Yang Perlu Anda Lakukan? Rencana Muhammad Sharil Tarmize | December 20, 2021 Musim banjir yang melanda Lembah Klang dan Selangor telah menyaksikan ribuan kenderaan yang terperangkap dalam banjir. Lebih teruk, ada kenderaan ...
Lapor Kemalangan Kepada Polis Selepas Tempoh 24 Jam – Boleh Ke Tidak? Rencana Muhammad Sharil Tarmize | March 17, 2022 Rasanya ramai sedia tahu bahawa setiap kemalangan jalan raya yang berlaku perlu dilaporkan kepada pihak polis dalam tempoh 24 jam. Tapi apa yang ...
23 tahun Memandu Tanpa Road Tax – JPJ Pahang Sita Kereta Berita Kereta Muhammad Sharil Tarmize | August 24, 2022 JPJ Pahang telah menyita sebuah kereta dengan cukai jalan tamat tempoh sejak tahun 1999 atau hampir 23 tahun lalu dalam Ops Pengarah Jabatan ...
MyCC clarifies allegations of not solving Touch 'n Go 'monopolistic behaviour' Berita Kereta Sep Irran Halid | January 30, 2023 The Malaysian Competition Commission (MyCC) has posted a press release touching on allegations made by the Federation of Malaysian Consumers ...