GST, HVGT, could resurface as part of Budget 2025 alongside RON95 rationalisation, says RHB analyst. Are we ready?
Utama Berita Berita Kereta Korea Selatan Tawar Subsidi Sehingga RM70,000 Bagi Kenderaan Elektrik – Malaysia Bila? Korea Selatan Tawar Subsidi Sehingga RM70,000 Bagi Kenderaan Elektrik – Malaysia Bila? Berita Kereta Muhammad Sharil Tarmize | January 26, 2021 08:57 PM Setiap pembelian kereta elektrik atau EV (electric vehicles) di Korea Selatan akan menerima subsidi sebanyak 19 juta won, bersamaan RM69,818. Kalau berani nak guna hidrogen, Korea Selatan turut menawarkan sehingga 37.5 juta won bagi kenderaan Fuel-Cell Electric Vehicle (FCEV). Berbaloi bukan? Ini merupakan salah satu inisiatif negara yang menghasilkan kereta Hyundai dan Kia itu untuk mempunyai lebih banyak kenderaan mesra alam di jalan raya bagi memupuk tenaga yang boleh diperbaharui, infrastruktur hijau, sektor industri hijau sebagai perkembangan terbaru Korea Selatan, di samping mengurangkan pencemaran air dan udara. Korea Selatan telah menambah jumlah keseluruhan subsidi sebanyak 1.02 trilion won (RM3.74 bilion) untuk 120,000 unit kenderaan elektrik dan 365.5 bilion won (RM1.34 bilion) untuk 15,000 FCEV. Dengan itu, Korea Selatan mensasarkan sebanyak 136,000 unit kenderaan elektrik dan hidrogen di jalan raya tahun ini, menyaksikan peningkatan sebanyak 21.4 peratus dan 49.2 peratus berbanding tahun lalu. Melalui program subsidi ini, semakin jauh jarak perjalanan, semakin tinggi amaun subsidi yang bakal diperoleh. Walau bagaimanapun, bagi kenderaan EV dan FCEV yang berharga diantara 60 juta won hingga 90 juta won hanya bakal menerima 50 peratus daripada subsidi ini. Kalau harga melebihi 90 juta won, tiada subsidi langsung untuk mereka. Tiada lah subsidi kalau beli Tesla Model S di sini! Pembeli SUV Hyundai Nexo akan mendapat subsidi penuh FCEV sebanyak 37.5 juta won! Untuk kenderaan elektrik pula, antara model yang terlibat dengan subsidi adalah Hyundai Kona Electric, Kia Niro, dan Tesla Model 3. Ini bukan kali pertama Korea Selatan menawarkan perkara seperti ini kerana mereka turut menawarkan subsidi untuk teksi elektrik, bas dan trak bagi membantu pemilik perniagaan kecil-kecilan. Bagi merealisasikan sasaran tersebut, Korea Selatan akan membina sebanyak 31,500 pengecas elektrik dan 54 stesen hidrogen di seluruh negara itu paad tahun ini. Persoalannya, Malaysia bila lagi? Adakah Malaysia sudah bersedia untuk penggunaan kereta elektrik? Pada yang tidak tahu, negara kita telah pun mempunyai kenderaan elektrik seperti Nissan Leaf yang berharga RM 188,888 serta BMW i3s yang berharga RM 278,800. Sebelum itu, terdapat model kereta elektrik lain di Malaysia seperti Renault Zoe pada suatu ketika dahulu. Walaupun Renault Malaysia tidak lagi menjual model Zoe di Malaysia, anda tetap boleh mendapatkan Renault Zoe yang terpakai melalui COMOS. Pemberian subsidi terhadap kenderaan elektrik terbukti berkesan dalam memupuk masyarakat untuk berhijrah. Lihat saja negara Korea Selatan dan Jerman. Berdasarkan Polisi Automotif Kebangsaan (NAP) yang dilancarkan pada tahun 2020, tiada insentif atau pelepasan cukai diberikan pada kenderaan elektrik di negara ini. Bekas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming ketika itu berkata perincian tersebut masih dalam perancangan, namun akan diberitahu umum kelak. Dengan subsidi, permintaan terhadap kenderaan elektrik juga pasti meningkat. *Kredit grafik Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Persoalannya, sanggupkah anda berhijrah ke kenderaan elektrik sekiranya terdapat subsidi atau insentif daripada kerajaan di samping stesen pengecasan yang semakin banyak di seluruh negara? ✕ Mari berhubung dengan Whatsapp Kami mematuhi Akta Pelindungan Data Peribadi untuk melindungi anda Saya bersetuju dengan Terma Penggunaan dan Polisi Privasi Carlist.my Saya bersetuju untuk menerima komunikasi yang diperibadikan daripada Carlist.my dan penjual kereta, ahli gabungan dan rakan kongsi perniagaannya. Lihat tawaran kereta terbaik! Prev Next Tawaran istimewa - hubungi sekarang! Hari Jam Hrg. Psrn. Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. I Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. Tag Berkaitan kenderaan elektrik EV Malaysia KIA Hyundai BMW Cetak Berita Berkaitan Korea Singles Out BMW For Fire Risk, USA Says Hyundai-Kia No Better Berita Kereta Hans | March 04, 2019 If you are a foreign automotive brand doing business in Korea, a fair amount of steely determination is necessary. On paper, Korea is a liberal, open ... Luc Donckerwolke To Replace Peter Schreyer At Hyundai Motor, Reports Say Berita Kereta Gerard | June 18, 2015 Reports say that Luc Donckerwolke will succeed Peter Schreyer as head of design for Hyundai and Kia.The Belgian designer has reportedly left the ... Korean Brands Losing Ground In Key Markets Berita Kereta Hans | August 13, 2015 After nearly a decade of strong growth, Hyundai and Kia are now buckling under the pressure of renewed competitiveness from European and Japanese ... Kia and Hyundai To Introduce Solar Roofs To Support Powertrain Charging Berita Kereta Arvind | December 12, 2018 Kia Motors and Hyundai Motor have today announced plans to introduce ‘solar roof’ charging technology on selected Hyundai Motor Group ... Komen
Korea Selatan Tawar Subsidi Sehingga RM70,000 Bagi Kenderaan Elektrik – Malaysia Bila? Berita Kereta Muhammad Sharil Tarmize | January 26, 2021 08:57 PM Setiap pembelian kereta elektrik atau EV (electric vehicles) di Korea Selatan akan menerima subsidi sebanyak 19 juta won, bersamaan RM69,818. Kalau berani nak guna hidrogen, Korea Selatan turut menawarkan sehingga 37.5 juta won bagi kenderaan Fuel-Cell Electric Vehicle (FCEV). Berbaloi bukan? Ini merupakan salah satu inisiatif negara yang menghasilkan kereta Hyundai dan Kia itu untuk mempunyai lebih banyak kenderaan mesra alam di jalan raya bagi memupuk tenaga yang boleh diperbaharui, infrastruktur hijau, sektor industri hijau sebagai perkembangan terbaru Korea Selatan, di samping mengurangkan pencemaran air dan udara. Korea Selatan telah menambah jumlah keseluruhan subsidi sebanyak 1.02 trilion won (RM3.74 bilion) untuk 120,000 unit kenderaan elektrik dan 365.5 bilion won (RM1.34 bilion) untuk 15,000 FCEV. Dengan itu, Korea Selatan mensasarkan sebanyak 136,000 unit kenderaan elektrik dan hidrogen di jalan raya tahun ini, menyaksikan peningkatan sebanyak 21.4 peratus dan 49.2 peratus berbanding tahun lalu. Melalui program subsidi ini, semakin jauh jarak perjalanan, semakin tinggi amaun subsidi yang bakal diperoleh. Walau bagaimanapun, bagi kenderaan EV dan FCEV yang berharga diantara 60 juta won hingga 90 juta won hanya bakal menerima 50 peratus daripada subsidi ini. Kalau harga melebihi 90 juta won, tiada subsidi langsung untuk mereka. Tiada lah subsidi kalau beli Tesla Model S di sini! Pembeli SUV Hyundai Nexo akan mendapat subsidi penuh FCEV sebanyak 37.5 juta won! Untuk kenderaan elektrik pula, antara model yang terlibat dengan subsidi adalah Hyundai Kona Electric, Kia Niro, dan Tesla Model 3. Ini bukan kali pertama Korea Selatan menawarkan perkara seperti ini kerana mereka turut menawarkan subsidi untuk teksi elektrik, bas dan trak bagi membantu pemilik perniagaan kecil-kecilan. Bagi merealisasikan sasaran tersebut, Korea Selatan akan membina sebanyak 31,500 pengecas elektrik dan 54 stesen hidrogen di seluruh negara itu paad tahun ini. Persoalannya, Malaysia bila lagi? Adakah Malaysia sudah bersedia untuk penggunaan kereta elektrik? Pada yang tidak tahu, negara kita telah pun mempunyai kenderaan elektrik seperti Nissan Leaf yang berharga RM 188,888 serta BMW i3s yang berharga RM 278,800. Sebelum itu, terdapat model kereta elektrik lain di Malaysia seperti Renault Zoe pada suatu ketika dahulu. Walaupun Renault Malaysia tidak lagi menjual model Zoe di Malaysia, anda tetap boleh mendapatkan Renault Zoe yang terpakai melalui COMOS. Pemberian subsidi terhadap kenderaan elektrik terbukti berkesan dalam memupuk masyarakat untuk berhijrah. Lihat saja negara Korea Selatan dan Jerman. Berdasarkan Polisi Automotif Kebangsaan (NAP) yang dilancarkan pada tahun 2020, tiada insentif atau pelepasan cukai diberikan pada kenderaan elektrik di negara ini. Bekas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming ketika itu berkata perincian tersebut masih dalam perancangan, namun akan diberitahu umum kelak. Dengan subsidi, permintaan terhadap kenderaan elektrik juga pasti meningkat. *Kredit grafik Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Persoalannya, sanggupkah anda berhijrah ke kenderaan elektrik sekiranya terdapat subsidi atau insentif daripada kerajaan di samping stesen pengecasan yang semakin banyak di seluruh negara? ✕ Mari berhubung dengan Whatsapp Kami mematuhi Akta Pelindungan Data Peribadi untuk melindungi anda Saya bersetuju dengan Terma Penggunaan dan Polisi Privasi Carlist.my Saya bersetuju untuk menerima komunikasi yang diperibadikan daripada Carlist.my dan penjual kereta, ahli gabungan dan rakan kongsi perniagaannya. Lihat tawaran kereta terbaik! Prev Next Tawaran istimewa - hubungi sekarang! Hari Jam Hrg. Psrn. Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. I Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. Tag Berkaitan kenderaan elektrik EV Malaysia KIA Hyundai BMW
Tawaran istimewa - hubungi sekarang! Hari Jam Hrg. Psrn. Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik. I Kenapa tiada harga disenaraikan? Kadang-kadang, penjual ingin anda hubungi mereka untuk dapatkan harga yang terbaik.
Korea Singles Out BMW For Fire Risk, USA Says Hyundai-Kia No Better Berita Kereta Hans | March 04, 2019 If you are a foreign automotive brand doing business in Korea, a fair amount of steely determination is necessary. On paper, Korea is a liberal, open ...
Luc Donckerwolke To Replace Peter Schreyer At Hyundai Motor, Reports Say Berita Kereta Gerard | June 18, 2015 Reports say that Luc Donckerwolke will succeed Peter Schreyer as head of design for Hyundai and Kia.The Belgian designer has reportedly left the ...
Korean Brands Losing Ground In Key Markets Berita Kereta Hans | August 13, 2015 After nearly a decade of strong growth, Hyundai and Kia are now buckling under the pressure of renewed competitiveness from European and Japanese ...
Kia and Hyundai To Introduce Solar Roofs To Support Powertrain Charging Berita Kereta Arvind | December 12, 2018 Kia Motors and Hyundai Motor have today announced plans to introduce ‘solar roof’ charging technology on selected Hyundai Motor Group ...