Kerajaan Belum Putuskan Untuk Sambung Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) KL-Singapura Atau Tidak

Berita Kereta

Memandangkan ia masih lagi dalam perbincangan peringkat awal, kerajaan masih belum memutuskan sama ada projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura akan disambung atau sebaliknya.


Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamad berkata, projek itu terbatal apabila perjanjian dua hala mengenai projek HSR dari Kuala Lumpur ke Singapura luput pada 31 Disember tahun lalu.

Walau bagaimanapun, dalam pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong pada 29 November lalu, cadangan rundingan semula projek HSR antara Kuala Lumpur dan Singapura telah dibangkitkan semula.

Sehubungan dengan itu, Perdana Menteri Singapura memberi maklum balas positif dan bersifat terbuka untuk menerima cadangan baharu dari Malaysia untuk projek HSR ini. Akan tetapi, Mustapa menegaskan bahawa kemungkinan menghidupkan semula projek HSR Kuala Lumpur-Singapura ini masih dalam perbincangan peringkat awal.

*Kredit Infografik: Utusan Malaysia

Beliau menjawab pertanyaan Lim Guan Eng (Bagan-DAP) sama ada projek HSR Kuala Lumpur-Johor Bahru akan dibatal dan digantikan dengan cadangan pemulihan HSR Kuala Lumpur-Singapura. Mustapa berkata, persoalan Lim sama ada kos projek HSR Kuala Lumpur-Singapura boleh dikurangkan kepada RM50 bilion adalah tidak berbangkit.

Mengikut anggaran yang dibuat oleh Malaysia, di bawah model yang dicadangkan iaitu HSR 2.0 (Baharu), kos projek adalah jauh lebih rendah dengan kos cadangan HSR 1.0 dan HSR 2.0. Menurut Mustapa, di antara struktur model yang terkandung dalam cadangan HSR 1.0 dan 2.0 ialah pewujudan syarikat AssetCo.

AssetCo merupakan sebuah syarikat yang dimiliki oleh pihak swasta dan dikawal selia bersama oleh kerajaan Malaysia dan Singapura. Syarikat ini berfungsi sebagai pemilik sistem dan aset kereta api yang bertanggungjawab untuk membina, membiayai, dan menyelenggara sistem dan aset kereta api serta melaksanakan perolehan dan penyelenggaraan.

"Di bawah model HSR 2.0 (Baharu) yang dikemukakan kepada pihak Singapura, Malaysia telah mencadangkan supaya AssetCo dimansuhkan. Cadangan ini tidak dipersetujui oleh pihak Singapura. Dengan itu, perjanjian dua hala yang ditandatangani pada 13 Disember 2016 telah terbatal," katanya.

Apabila HSR Kuala Lumpur-Singapura terbatal, kerajaan memutuskan supaya kajian daya maju projek HSR Kuala Lumpur-Iskandar Puteri dilaksanakan. Kajian yang mula dilaksanakan pada Februari tahun ini itu sudah selesai dan akan dibentangkan di Kabinet dalam masa terdekat untuk menentukan hala tuju cadangan projek ini.

Beliau juga menjelaskan bahawa sejak tahun 2013, kesemua rundingan mengenai projek HSR diketuai oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi. Bagaimanapun, Mustapa berkata, pada pertengahan tahun lalu, jemaah menteri memutuskan agar beliau mengetuai rundingan untuk memuktamadkan projek berkenaan dengan Singapura.

Pada waktu ini, kerajaan sedang dalam proses memindahkan syarikat MyHSR Corp Sdn Bhd, syarikat tujuan khas yang bertanggungjawab merundingkan hal-hal teknikal mengenai projek HSR daripada pengawasan Jabatan Perdana Menteri kepada Kementerian Pengangkutan. Kesemua perbincangan dan rundingan seterusnya mengenai hala tuju projek ini akan dikendalikan oleh Kementerian Pengangkutan.

 

Tag Berkaitan

HSR Kereta Api Berkelajuan Tinggi Singapura Malaysia KL

Author

Berita Utama